×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سرنوشت پسماندهای کرونایی در اصفهان چیست؟

وی افزود: تغییر معیار برای بیمارستان‌هایی که برای پذیرش بیماران کرونا تعیین شده‌اند و همچنین بیمارستان‌هایی که در شهرستان‌ها بخشی را برای بیماران کرونایی تخصیص داده‌اند، اعمال می‌شود و بر اساس این دستورالعمل قانونی همه پسماندهای بیمارستانی عفونی تلقی می‌شود؛ در شرایط اپیدمی پسماند عادی بیمارستانی وجود ندارد.
مسئول برنامه بهداشت محیط بیمارستان‌های استان اصفهان خاطرنشان کرد: پسماندهای عفونی طبق ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی تفکیک، بسته بندی، برچسب گذاری و جمع آوری می‌شود و پس از بی خطرسازی در دستگاه‌های اتوکلاو موجود در بیمارستان‌ها به محل دفن پسماند منتقل می‌شود.
شماعی با بیان اینکه همه بیمارستان‌های استان اصفهان دستگاه بی خطر ساز (اتوکلاو) دارند، گفت: روش‌های بی خطر سازی پسماندهای عفونی متفاوت است که یکی از این روش‌ها حرارت مرطوب یا اتوکلاو محسوب می‌شود که در بیمارستان‌های استان این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی ممکن است در سایر استان‌ها روش‌های دیگری دنبال شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌توان از روش زباله سوز برای امحای پسماندهای کرونایی استفاده کرد؟، اظهار کرد: پس از تصویب و ابلاغ ضوابط مدیریت اجرایی پسماند در سال ۸۶، روش زباله سوز در داخل شهرها ممنوع شد، اما اگر زباله سوزی در خارج از شهر و با دمای مناسب کوره‌ها و مجوزهای زیست محیطی انجام شود می‌توان از این روش استفاده کرد.
مسئول برنامه بهداشت محیط بیمارستان‌های استان اصفهان افزود: روش زباله سوز در حال حاضر در کشور برای پسماند عفونی و به ویژه پسماندهای کرونایی استفاده نمی‌شود و همه بیمارستان‌ها از سیستم‌های حرارت مرطوبی “اتوکلاو” استفاده می‌کنند.
شماعی درخصوص استاندارد بودن بی خطرسازی پسماندهای کرونایی گفت: سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی استان بر عملکرد دستگاه‌های اتوکلاو و بی خطرسازی این پسماندها در بیمارستان‌های اصفهان نظارت دارند؛ دستگاه باید قابلیت کاهش و غیرفعالسازی میکروبی اسپورهای باکتری “Efficacy inactivation Microbial ” را به میزان دستکم شش لگاریتمی در پایه ۱۰ را داشته باشد؛ از این رو شاخص موجود ۱۰ بار باید از بین برود و براین اساس پسماند کرونایی نیز دیگر هیچ مشکلی ندارد و آن را می‌توان مانند سایر پسماندها دفن کرد.
هم اکنون چهار بیمارستان عیسی ابن مریم، امین، خورشید و غرضی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در شهر اصفهان پذیرش می‌کنند.
به گفته محمد صادقی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، روزانه بین ۱۵ تا ۱۶ تُن پسماند عفونی و بیمارستانی از کلینیک‌ها، مطب پزشکان و بیمارستان‌های شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود که وارد کارخانه پردازش نمی‌شود و در سایت سجزی اصولی دفن می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true