×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
نگاهی و نظری کوتاه بر انتصابات در دولت  روحانی

  به تازگی در خبرها آمده بود که رییس هواپیمایی کشوری با اتهام مدرک جعلی لیسانس و فوق لیسانس بعد از مدت چهار سال  عزل و پرونده ان در نزد مقامات قضایی در دست بررسی است. این موضوع و همچنین برخی دیگر از مدیران که موارد تخلف  آنها پیش از این آشکار شده بود و اینکه چگونه یک نفر می تواند با رابطه و واسطه و مدرک جعلی دکترا و فوق لیسانس و لیسانس و یا حتی با داشتن مدرک واقعی اما فاقد صلاحیت و لیاقت به مدارج بالای حکومتی راه پیدا کند، ما را بر ان داشت که نفدی مختصر بر عملکرد مدیران نالایق داشته باشیم.

این دولت که خود اینجانب به نحوی در روی کار امدنش ولو جزئی  نقش داشتم،  باید شرمسار بعضی از اقدامات بخصوص انتصاباتش باشد، برخی وزرا و استانداران و مدیران کل که با تظاهر و ریا و ……. به این سمت ها منصوب شدند، شایسته این سمت ها نبودند و خسارات جبران ناپذیری به بخش های مختلف اقتصادی، بخصوص صنعتی و بازرگانی، همچنین بخش های اجتماعی و سیاسی وارد نمودند که مایه شرمساری برای طرفداران، و خیانت به رای ملت محسوب می گردد و قابل نقد اساسی است.

اگر چه علی رغم تمام محدودیت ها و کار شکنی ها و دخالت های غیر مرتبط داخلی و فشارها و بخصوص تحریم های بیرونی که به هیچ وجه مقصر آن، دولت نبود و کسانی بودند که با نقض روح برجام باعث ناکامی آن گردیدند ، کارها و اقدامات مثبت و اساسی انجام داد و بعدها بیشتر نمایان می گردد،  اما این انتصابات و این بخش از خسارات مستقیما متوجه خود دولت است که نمونه اش را در خوزستان شاهد بودیم، استانی که علی رغم تمام مشکلات اقتصادی، اشتغالی، معیشتی
زیست محیطی، و خدماتی بالاترین رای را به این دولت داد و ان شعار معروف و ماندگار را در طرفداری از او سر دادند : “ما که هوا نداریم باز هم هواتو داریم”.
استانی با داشتن این همه مزیت و قابلیتهای خدادادی در زمینه های نفت و گاز و انرژی و صنایع وابسته و جانبی، اراضی مستعد کشاورزی که نمونه خاک زراعی شمال ان را از نظر بافت و ساختمان خاک تنها در استپ های روسیه میتوان پیدا کرد، یک سوم اب های سطحی که به غارت رفت، تنوع اب و هوایی و در نتیجه کشت چهار فصل ،که به تنهایی می تواند محصولات زراعی کشور را تامین نماید، محصولاتی از جمله نیشکر و صنایع جانبی ان که تنها و تنها در این استان قابل کشت است،
دانه های روغنی که می تواند ما را از واردات ان بی نیاز وحتی مانند برزیل و ارژانتین صادر کننده نماید، سایر محصولاتی زراعی و باغی،  برق و انرژی و سد های متعدد، سیصد کیلو متر مرز آبی با ابهای ازاد دنیا و بنادر استراتژیک، وجود اثار باستانی و تاریخی و توریستی، شایسته ی این وضعیت و برخی از این مدیران بخصوص انهایی که برای ماندن چند صباحی در قدرت کارون را فروختند نبود.

روحانی بدهکار ابدی  خوزستان است

باید به این نکته توجه داشت که مزیت ها و قابلیتها بر دو نوع است برخی خدادادی هستند. خداوند متعال انها را نصیب یک کشور و یا یک استان مانند خوزستان نمود که برخی از انها را ذکر کردم . اما برخی مزیت ها و قابلیت ها توسط دولت ها و حکومت ها ایجاد می گردد که گاه درست و یا نادرست همراه با هزینه های زیاد و غیر قابل توجیه است . بعنوان نمونه صنعت فولاد تا حلقه های انتهایی اش مثل فولاد الیاژی، یک صنعت اب بر و انرژی بر است، بایستی در جاهایی ایجاد گردد که اب و انرژی دارند و دسترسی انها به مواد اولیه چه داخلی و چه وارداتی از راه دریا وبنادر، سهل و اسان و ارزان باشد، مثل خوزستان که در اولویت خدادادی این صنعت است و یا  هرمزگان بدلیل وجود دریا و بنادر استراتژیک.

اما دولت با هزینه زیاد و به صورت یک مزیت مصنوعی انرا در اصفهان ایجاد نمود! فولاد مبارکه بر اساس توجیهات درست در زمان رژیم گذشته برای هرمزگان با توجه به ورود مواد اولیه و صادرات محصولات از طریق دریا طراحی گردید متاسفانه با لابی غیر معقول و غیر اقتصادی و فشارهای سیاسی به اصفهان منتقل و در انجا ایجاد گردید. این حرف را مستند و بر اساس جلسات متعددی که با مشاوران ان طرح در زمانیکه فولاد شادگان را با همکاری برادر گرامی جناب اقای حسن زاده علی رغم مخالفت و کارشکنی مسئولان غیر بومی انزمان صنایع فولاد خوزستان با اصرار و توجیه فنی و مطالعاتی در شورای اشتغال و شورای برنامه ریزی با حمایت نماینده وقت جناب ناصری نژاد طراحی و مصوب و نهایتا به مرحله اجرا در اوردیم و اقای ناصری نژاد نماینده فعلی هم حاضر و ناظر ان بودند، متوجه شدیم .
من از مشاور پرسیدم چرا فولاد مبارکه را بدون توجیه به اصفهان بردید، باور بفرمایید مشاور، از فرط ناراحتی انچنان ازروی صندلی بلند شد که نزدیک بود سرش به سقف بخورد و عنوان نمود که ما این طرح را صرفا برای بندر عباس تهیه و توجیه و طراحی نمودیم و بردن ان به اصفهان از نظر اقتصادی و صرف هزینه زیاد، یک خیانت است!  مجبورند مواد اولیه انرا از طریق بندر عباس با هزینه حمل زیاد و مشکلات عدیده تامین نمایند اب انرا از سر چشمه های کارون با تخریب استان های خوزستان و چهار محال تامین نمایند، انرژی انرا از سدهای خوزستان تامین نمایند
این مزیت نه تنها خدادادی نیست بلکه دولت با تحمیل هزینه های غیر اقتصادی انرا ایجاد نمود و یا منطقه ویژه اقتصادی بم و کرمان خودرو و ماهان و یا ایجاد پتروشیمی های غیر اقتصادی که محل احداث انها در خوزستان و بوشهر و گچساران توجیه دارد اما سر از ایلام و کرمانِشاه و … در اورد من نمی گویم در ان استانها طرحی ایجاد نشود بلکه بر عکس خواهان شکوفایی کل کشور هستم. اما اعتقاد من توسعه اقتصادی باید بر اساس مزیت ها و قابلیت ها که در طرح امایش سرزمین مشخص می شود صورت گیرد.
در چنین وضعیتی است که طرحها و پروژه های ایجاد شده، اقتصادی و قیمت تمام شده محصولات ان قابل رقابت جهانی خواهد بود. حتا طرح انتقال پلی اتیلن از عسلویه و تقویت ان از منابع خدادادی در خوزستان به غرب و شمال غربی کشور هیچ گونه توجیه اقتصادی و حتی اجتماعی ندارد.
بر اساس نظر کارشناسان تنها با هزینه انتقال این خط لوله می توانستند ۶۰ واحد پتروشیمی در عسلویه و خوزستان دایر نمایند.
مردم مظلوم خوزستان از این دولت و حکومت خواهان لطف ایجاد مزیت و قابلیت مصنوعی نیستند . بلکه خواهان این هستند که مزیت ها وقابلیت های خدادادی انها را احیا نمایند که در این صورت نه تنها مردم استان بلکه کل کشورو با هزینه های بسیار کمتر از سایر نقاط از ان بهره مند خواهند شد . این حق مسلم مردم استان خوزستان است که متاسفانه تا کنون محقق نگردید. و تنها ریز گردها و بیکاری وفقر خشکاندن کارون و گرمای بالای ۵۰ درجه به دلیل تخریب محیط زیست نصیب انها گردید.

 

true
true
true
true
  1. رحیمی لرکی

    دقیقا موافقم.ممنون از تلاشتون

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true