×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
دلیل موافقت با چین و روسیه؛ و مخالفت با آمریکا

🔸بررسی اجمالی از تاریخ روابط این کشور ها با ایران نشان می دهد:
امریکا در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ طی کودتایی نظامی و عملیاتی بنام “اژاکس” دولت ملی محمد مصدق را که از حمایت مردمی برخوردار بود، سرنگون کرده است. و شاه را مجددا به تخت سلطنت نشاندند، و بار دیگر نهضت ازادی خواهی مردم ایران را سرکوب نموده اند.البته محمد مصدق در زمان جمهوری اسلامی تا مدت ها مظلوم، و مورد غضب عده ای خاص قرار داشت.بطوری که رفتن به ارامگاه ایشان و قرائت فاتحه ممنوع بوده است. و حتی از نامگذاری کوچه ای هم بنام مصدق جلوگیری می کردند!!اما نمی توان از نقش مخرب و استعمارگرانه امریکا و انگلیس در سرکوب نهضت ازادی خواهی مردم ایران چشم پوشی کرد، و ظلم انها را از یاد برد. دولت امریکا چند سال پیش بابت این عملیات ازمردم ایران عذرخواهی کرد.

🔸امریکا با اعزام ژنرال هایزر به ایران، مانع کودتای ارتش شاه برعلیه انقلاب شد.بنابراطلاعات منتشر شده از سوی امریکا، در زمان حضور حضرت امام در پاریس، انها قول دادند که اقدامی برای علیه ایشان و انقلاب انجام ندهند.گرچه برخی این خبر را تایید و برخی تکذیب کردند.کارتر در سال ۵۹ با نوشتن نامه ای محرمانه به حضرت امام “اعلام کرد ما اماده پذیرش حقایق جدید که مولود انقلاب ایران است می باشیم”

🔸روسیه تنها در دو جنگ سنگین زمان حکومت قاجار بر علیه ایران، که منجر به قرارداد های ترکمنچای و گلستان شد، بخش اعظم خاک ایران در منطقه قفقاز جنوبی و حتی بخشی کوچکی از ترکیه را که انزمان در حاکمیت ایران بود، برای همیشه از ایران جدا کرده و به خاک خود ضمیمه نمود.بعد از جنگ جهانی دوم، حاضر به ترک اذربایجان نشد، و بلوای پیشه وری را در اذربایجان و بخشی از شمال راه انداخت. قوای قزاق به فرماندهی رضا خان را روسیه تشکیل داد. در جریان مشروطه لیاخوف روسی مجلس مشروطه خواهان را به توپ بست.مردم هیچ وقت روز ۱۰ فروردین۱۲۹۱ شمسی، سالروز به توپ بستن گنبد و بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام توسط روسها را فراموش نخواهند کرد‌. در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران، تامین کننده اصلی تسلیحات نظامی ارتش عراق روس ها بودند. و شاکله تسلیحاتی ارتش عراق را سلاح های روسی تشکیل می داد. تانک های “تی ۷۲”و هواپیماهای جنگندهای “میگ”و “سوخو” های روسی که هر روز خاک عزیز ایران را بمباران می کردند فراموش نشده است.غرب و امریکا، یک دهم روسیه، عراق را تسلیح ننمودند. پس از بارها مذا کره ایران با چین، انها حاضر به دادن تعدادی موشک و سلاح معمولی به ایران شدند،اما بعدها معلوم شد ۴ برابر ان را به عراق فروختند. این امریکا بودکه دشمن قسم خورده و ابدی ناسیونالیسم عربی به رهبری صدام بر علیه ایران را نابود کرد.و الی معلوم نبود چنانچه صدام سقوط نمی کرد، چه اتفاقات دیگری برای ایران رخ می داد. روسیه و چین علی رغم وجود قطعنامه شورای امنیت بر علیه عراق بدلیل تجاوز صدام به کویت، و تشکیل ائتلاف بین المللی نظامی بر علیه او، در این عملیات شرکت نکردند. و همچنان خواهان ابقای صدام دشمن قسم خورده ایران بودند.
چین و روسیه همه ی ۶ قطعنانه شورای امنیت بر علیه ایران را امضا کردند. انها حتی به قطعنامه ای که اجازه تشکیل ائتلاف نظامی بر علیه ایران را می داد، رای مثبت دادند.ممکن است سوال شود، امریکا و غرب هم امضا کردند.در پاسخ باید گفت ایران به مدت ۳۰ سال دشمنی با امریکا و محو اسراییل و به خطر انداختن منافع انها در منطقه را دنبال می کرد، بنابراین طبیعی بود که به این قطعنامه ها رای مثبت بدهند. انها دشمن مستقیم ما بودند، اما چین و روسیه چرا؟

🔸اگر امریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی باعث کشتار،غارت ، اوارگی زنان و کودکان ومردم مسلمان فلسطین، از سرزمین مادریشان شده است،چین نیز با کشتار مسلمانان اویغور و تبعید انها در اردوگاه های اجباری و اموزش اسلام زدایی و با نهایت تاسف تجاوز جمعی به زنان مسلمان، روی چنگیز خان را سفید کرده است. از طرفی با حمایت همه جانبه از حکومت میانمار “برمه” باعث کشتار، وغارت، تجاوز، و اواره نمودن دو میلیون نفر مسلمانان “روهینگیا” شده است، که نمونه ان کمتر در تاریخ معاصر یافت می شود. “حکومت نظامیان بر کشور میانمار تحت حمایت کامل چین قرار دارد” قتل عام و کشتار مسلمانان “چچن” در روسیه و اوارگی انها، دست کمی از اوارگی مردم مظلوم فلسطین ندارد.بنابراین چین و روسیه در دشمنی و کشتار و ازار و اذیت مسلمانان نه تنها دست کمی از امریکا ندارند، بلکه در مواردی بسیار خشن تر و بی رحمانه تر عمل کرده اند. امریکا، چین و روسیه از نظر کشتار مسلمانان و خسارت بر ایران تفاوتی چندانی با هم ندارند.امروزه روابط کشورها بر اساس منافع ملی انها تنظیم می شود. مهم این است که دولت ایران با توجه به موقعیت های ممتاز خود با ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی متوازن با همه کشورها،بخصوص این سه قدرت و اروپایی ها، و کشورهای همسایه، منافع ملی خود را دنبال نماید. تا از اسیب ها محفوظ بماند. و مجبور نشود زیر بار قرار دادهای یک طرفه برود.

🔸در ۲۵ ساله گذشته چین در برابر مناقشات ایران و امریکا به لحاظ سیاسی منفعل عمل کرده. و هرگز حاضر به دادن امتیازی به ایران در مقابل امریکا نشده است.

🔸به رغم اینکه ایران از اولین کشورهای داوطلب پیوستن به پیمان امنیتی شانگهای بود، تا کنون نه چین و نه روسیه موافقتی با عضویت رسمی ایران در این پیمان نکردند.در حالیکه هند و پاکستان خیلی بعد از ایران داوطلب عضویت شدند،و مدتهاست که به این پیمان پیوستند.اگر چین تنها عامل تعلیق عضویت ایران در پیمان شانگهای تا زمان کاهش بحران روابط ایران و امریکا نباشد، حتما یکی از عوامل اصلی تعلیق است.

🔸۲۳ سال پیش دولت چین توقف همکاری خود با پروژه هسته ای ایران در اصفهان را به قیمت رفع تحریم های امریکا علیه چین، به معامله گذاشت، و توانست با خروج یک جانبه از قرارداد ساخت کارخانه UCF اصفهان، راه را برای رفع تحریم های خود در کنگره امریکا هموار سازد.

🔸روسیه تا زمانی که برجام تصویب نشده بود، حاضر به اجرای قرارداد فی مابین خود و ایران مبنی بر تحویل سامانه اس ۳۰۰ به کشور ما نشده بود.همچنین ساخت نیرو گاه بوشهر را بدلیل تحریم های شورای امنیت مدتها به تاخیر انداخت.

🔸بنا به گفته ظریف روسیه تا پیش از انعقاد برجام، هیچ دعوتی از سردار سلیمانی نکرده بود. نخستین دعوت روسیه از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۱۳۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد قرارداد برجام بود.

🔸چین و ایران دارای دو روش متفاوت در تعامل با جهان هستند.چین که در زمان مائو امریکا را امپریالیست و اسراییل را به رسمیت نمی شناخت، بعدها از در سازش با امریکا درامد و اسراییل را به رسمیت شناخت. و طی دوره ۱۹۵۰–۱۹۸۰ مدت سی سال با نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد با جذب سرمایه گذاران امریکایی و غربی توانست به معجزه نوین شرق اسیا معروف شود. این در حالی است که سیاست خارجی ایران، بر مبنای امربکا ستیزی و محو اسراییل استوار بوده است.

🔸چین روابط اقصادی خود با یک کشور را در تقابل با روابط اقتصادی سایر کشورها قرار نمی دهد.به همین دلیل روابط بسیار گسترده و مهم و استراتژیک خود با عربستان و امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی روابط مهم و گسترده اقتصادی خود بااسراییل را فدای سند همکاری ۲۵ ساله با ایران نخواهد کرد.

🔸چین از مدتها قبل از توافق ۲۵ ساله، خواهان تغییر سیاست منطقه ای ایران و ایجادروابط گسترده و صلح امیز بین ایران و عربستان و امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و طرح ان در مذاکرات برجام بود.سند همکاری ۲۵ ساله، ایران را مجبور خواهد کرد که روابط خود در سطح منطقه را تغییر دهد، و در راستای سیاست های چین با همسایگان ارتباط برقرار نماید.چین و روسیه با اتمی شدن ایران مخالف هستند، و دخالت های ایران در منطقه را مغایر با منافع ملی خود می دانند.و این را بارها درمذاکرات برجام مطرح نمودند.انها حتی از پیشرفت موشکی ایران بخصوص بعد از حمله موشکی به عین الاسد و اطلاع از برد، دقت در اصابت به هدف، و میزان تخریب انها، بشدت نگرانند.امافعلا به دلایلی که شرح ان مفصل است، سکوت کردند.

🔸بد عهدی امریکا در روابط خارجی خود با ایران به مراتب کمتر از بد عهدی چین و روسیه بود. امریکا در مذاکرات برجام و سایر روابط تجاری بین المللی چه امتیازی بیشتر از چین و روسیه از ایران می خواهد؟.
ایا چین و روسیه بیشتر بد عهدی کردند یا امریکا؟
مذاکره در مورد سیاست های منطقه ای که امریکا در مذا کرات برجام مطرح می کند، به مراتب از پیشنهاد روسیه و چین برای ایران بهتر است. امریکا حتی حاضر به دادن نقش محوری به ایران در منطقه و خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند است.اما چین تنها بدنبال رفع تشنج در منطقه، انهم به خاطر تامین منافع اقتصادی خود است.

🔸تا زمانی که روابط با غرب عادی نشودو تحریم ها برداشته نشوند، یک کلمه از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین “علیرغم ایراد به برخی از بندها” عملیاتی نخواهد شد. به قول ظریف” نگاه به شرق زمانی که خود “چین” نگاهش به غرب است، معنا ندارد.” و یا حتی اگر نگاه به شرق داشته باشیم تحریم ها و FATF مانع هستند.

🔸بهترین گزینه روابط اقتصادی و تجاری برای جمهوری اسلامی، عقدقراردادهای متعدد و متوازن بین شرق و غرب و کشورهای همسایه است.موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومی ایران و همچنین موقعیت ممتاز ان در کریدورهای شمال-جنوب و شرق –غرب امکان اجازه چنین روابط متوازن با شرق و غرب و کشورهای منطقه را انهم با گرفتن امتیازات مهم در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد داد. در چنین حالتی هیچکدام از کشورها نمی توانند از ایران بهره برداری یک طرفه نمایند.

🔸چین در حال حاضر در نقش یک ابر قدرت اقتصادی، در کنار امریکا و اروپا، در حال ایفای نقش خود است. و در کشورهای مختلف جهان دست به سرمایه گذاری می زند، تا همان مسیر نئو استعماری قدرت های پیشین در دوره بعد از جنگ جهانی دوم را تکرار و کشورهایی را به خود وابسته نماید. بنا براین انعقاد قرار داد بلند مدت تنها با این کشور بدون توجه به سیاست روابط متوازن بین المللی با سایر کشورهای غربی و شرقی و همسایگان ممکن است خسارتهای جبران ناپذیری را برای کشور بوجود اورد. نتیجه همکاری یا منازعه میان دو طرف ایران و چین،باعث حذف سریع طرف ضعیف تر از صحنه خواهدشد.

منبع خبر : پیوند ایرانیان
true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true