×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ارواح جوان بر فراز ما و هتل اسپیناس پالاس!

اتفاق غریبی در پایتخت رخ داده است. البته هیچ آمار مشخصی در رابطه با میزان و کیفیت خودکشی در کشور وجود ندارد. بیشتر هم سعی می شود که چنین اخباری بازنشر نشود و حتا در فرهنگ ایرانی اسلامی ما با توجه به قبح شرعی و از طرفی، سرکوب شدید این خبر در دایره ی خانواده و بستگان و واکنش های پس از این اتفاق، همواره چنین رویدادی در هاله ای از سکوت قرار می گیرد تا به مرور زمان در زیر غباری از خاموشی و فراموشی پنهان بشود و از یادها برود! ترفندی که به طرز حیرت آوری جواب هم داده.
ولی آیا برخورد و مواجهه با پدیده ی خودکشی در قاموس جامعه شناختی و رفتارشناسی نیز باید با سکوت توام باشد؟! آیا جامعه شناسنان ما با این پدیده آن چنان که باید برخورد کرده اند؟! و آیا نهادهای فرهنگی ما، توانسته اند گامی موثر برای کاهش این پدیده بردارند؟!
بگذارید از زوایای دیگری به این واقعه بپردازیم.
دختر و پسر جوان عاشق‌پیشه ای که تا این لحظه سعی شده تعلق آنها به شهرستان محل زندگی شان پنهان بماند، بعد از نوشتن یک نامه‌، با شلیک گلوله به مغز خود در اطاق هتل لوکس اسپیناس پالاس تهران به زندگی شان پایان می دهند. دختر و پسر جوان پس از سفر به تهران در طبقه ی ششم هتل اسپیناس پالاس تهران که از بهترین و گران قیمت ترین هتل های کشور و پایتخت است، دست به خودکشی زدند. آنها با شلیک گلوله به زندگی خود پایان دادند و پیش از مرگ با دست‌نوشته‌ای راز این اقدام تلخ خود را فاش کردند. عصر روز سه‌شنبه چهارم شهریور به ماموران پلیس، خبر مرگ مشکوک در هتل اسپیناس پالاس تهران گزارش می شود. ماموران پلیس با حضور در این هتل لوکس به تحقیق در باره ی خودکشی پرداختند و در ابتدا با اجساد دختر و پسر جوان روبه‌رو می شوند که با شلیک گلوله به سرشان جان باخته بودند. هنوز مشخص نبود که چه حادثه‌ای رخ داده تا اینکه در همان اتاق دست‌نوشته‌ای پیدا شد که نشان می‌داد این دختر و پسر خود به استقبال مرگ رفته‌اند. آنها در این دست‌نوشته از عشق زیاد به یکدیگر گفته بودند و اینکه به خاطر این عشق دست به چنین اقدامی زده‌اند. در تحقیقات تیم جنایی مشخص می شود که دختر ۲۶ ساله یک روز قبل یعنی روز دوشنبه از شهرستان به تهران آمده و در یکی از اتاق های این هتل اقامت می کند. در ادامه، روز بعد پسر ۲۹ ساله ای به هتل وارد می شود و به صورت پنهانی وارد اتاق شده و ابتدا با شلیک گلوله به دختر جوان او را کشته و بعد هم خودش را تسلیم مرگ می کند!
چندی پیش مشابه این اتفاق در یکی از شهرهای با بافت به شدت سنتی خوزستان رخ می دهد و یک دختر و پسر جوان، خود را به قعر آب های تیره و شاید روشن از عشق می اندازند و غرق می شوند. آن دو با طنابی خود را به هم بسته بودند که امکان باز شدن آنها در قعر آب، میسر نشود. چه کسی می داند، شاید روح آن دو جوان ناکام و معترض به رفتار خانواده ها، هنوز به هم گره خورده و در یک موقعیت نامرئی ابدی به هم پیوسته اند!
ولی ما نمی دانیم. دست ِ کم اکنون نمی دانیم که این دو جوان خودکشی کرده ی شهریورماه هتل اسپیناس پالاس ِ تهران، چرا خود را کشته اند!
هزینه ی اقامت در این هتل آن چنان بالا هست که افراد بی بضاعت و یا کم بضاعت حتا به مخیله شان خطور نکند سراغی از این هتل بگیرند! آیا خواسته اند در فراز پایانی زندگی ، شبی و یک زمان کوتاهی را شیک! زندگی کرده باشند؟! آیا دلیل خودکشی، مثل عمده ی دیگر دفعات خودکشی در کشور، فقر و بی بضاعتی بوده؟! آیا اختلاف خانوادگی و یا مخالفت های شدید قومی و تباری باعث این واقعه شده؟! و چرا اصولن دو جوان که چشم امید خانواده ها به آینده ی آنهاست، اقدام به خودکشی می کنند؟! آیا اختلاف نسلی و گم شدن زبان مفاهمه با والدین موجب این رویداد شده است؟! چه کسی مقصر است؟! باید داد از چه کسی گرفت؟! آیا کرونا باعث نومیدی و یاس و تباهی امید به آینده را فراهم کرده؟!
این پرسش ها و ده ها پرسش دیگر را باید هر کدام در یک سبد جداگانه ارزیابی کرد. نقش رسانه ها و منجمله صدا و سیما را باید در این واقعه تجزیه و تحلیل کرد. نهاد دولت باید در این رابطه پاسخگو باشد. نمی شود یک جامعه و یک نسل حساس و آسیب دیده را به حال خود رها کرد تا با تنگدستی و نومیدی و بدون چشم انداز روشنی از فردا، در مصاف های دهشتناک و پی در پی از پا بیفتد.
بی گمان، ارواح این دو جوان، و ارواح آن دو جوان مغروق در آب های شیدا، و ارواح بسیارانی دیگر با وجود رهیدن از مسلخ تن، بر فراز ما نظاره گر اعمال ماست که برای بازماندگان و دیگر فرزندان این آب و خاک چه تمهیدی می اندیشیم تا از این دست اتفاقات تلخ و ناگوار پیشگیری شود.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true