×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
هنر برای محیط زیست

  با گسترش بحران‌های محیط‌زیستی و آگاهی انسان‌ها از ضرورت توجه به منابع طبیعی و محیط‌زیست، این سؤال در ذهن بسیاری مطرح است که: چگونه می‌توانم به حفظ و نجات محیط‌زیست کمک کنم؟

چه مدیر یک سازمان باشیم و یا یک شهروند مسئولیت پذیر، بسته به این که ما در جامعه چه جایگاه و تخصصی داریم، می‌توانیم برای نجات محیط‌زیست تلاش کنیم. اما اگر یک هنرمند باشیم (در کنار سایر فعالیت‌های عملی محیط‌زیستی)، با یک اثر هنری هم می‌توانیم به مسئولیت اجتماعی خودمان در خصوص حفظ و نجات محیط‌زیست، عمل کنیم. و چه زبانی گویاتر از یک اثر هنری می‌تواند بحران‌های گوناگون زیست‌محیطی و یا تلاش‌های در خور ستایش دوستداران و فعالان محیط‌زیست را بیان کند؟ هنرمند با ساخت، طراحی و خلق اثر هنری می‌تواند نقشی مهم در آگاهی بخشی و حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی ایفا کند. ما، هر روزه شاهد آثار و رویدادهای هنری در این زمینه هستیم.

آثار و رویدادهایی گاه سفارشی و گاه برآمده از احساس مسئولیت یک یا چند هنرمند متعهد که هنر را برای محیط زیست، بکار گرفته‌اند.

هنر برای محیط زیست می‌تواند پویشی ملی یا آغاز فعالیت‌های جدی‌تر هنرمندان باشد برای خلق آثار هنری تأثیرگذار در جهت حفظ و نجات محیط‌زیست. هنر برای محیط‌زیست حتی می‌تواند عنوان درس یا کارگاهی فوق برنامه در مراکز آموزشی باشد یا مجموعه برنامه‌ای ویدئویی که در رسانه‌های مرتبط، بخش شود.

هنر برای محیط زیست پویشی‌ست برخواسته از وجدان و تعهد هنرمندان و تلاشی است هنری برای بیدار کردن بسیاری از انسان‌های جامعه از خواب غفلت. غفلت از بحران‌های بومی، منطقه‌ای، ملی و جهانی محیط‌زیست. و آگاه ساختن همگان از آنچه می‌توانند برای حفظ و نجات محیط‌زیست، انجام دهند. هنر برای محیط‌زیست بکارگیری زبان شفاف و جذاب هنر برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع نگران کننده محیط‌زیست و منابع طبیعی ست و می‌تواند آغازگر پیوندی عمیق و آگاهانه بین هنرمندان و فعالان محیط‌زیست باشد.

ضرورت همکاری و همفکری هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری با کنشگران و کارشناسان محیط‌زیستی، نتیجه‌اش آگاهی افراد جامعه خواهد بود. آگاهی که نتیجه‌اش کاهش تخریب‌های زیست‌محیطی ست. اگر تلاش هنرمندان برای خلق آثار، پیرامون محیط‌زیست را ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر و همچنین رسانه‌ها، پشتیبانی نمایند، زودتر از آنکه دیر شود، امید به نجات محیط‌زیست، شکوفا خواهد شد. همچنین دولت می‌بایست در راستای اهداف فرهنگی خود در خصوص حفظ و نجات محیط‌زیست و منابع طبیعی، بیش از پیش، از هنرمندان و آثار هنری آنان، حمایت و آنها را به تولید آثار فاخر در این حوزه، دعوت و ترغیب نماید. چرا که اگر پشتیبانی ارگان‌ها دولتی و همچنین خصوصی نباشد، این راه برای هنرمندان، به سختی، طی خواهد شد و گاه در حد یک ایده، باقی می‌ماند. هنر برای محیط‌زیست ادای دین هنرمند است به طبیعت، محیط‌زیست.

اندیشه و خلاقیتت را برای نجات محیط‌زیست، بکار گیر…

*دبیر اجرایی مسابقه ملی تصویرگری محیط‌زیست

www.eic-ahvaz.com

 

متن توسط نویسنده ارسال شده و پیش از این در روزنامه ایران نیز منتشر شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true