×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
توضیح پیرامون مصاحبه‌ای با موضوع تعلل سازمان آب و برق خوزستان در تکمیل طرح‌های آبرسانی

پس از انتشار مصاحبه یکی از اعضاء محترم مجمع نمایندگان خوزستان با عنوان تعلل سازمان آب و برق خوزستان در تکمیل طرح‌های آبرسانی روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان به جهت تنویر افکار عمومی مواردی را به استحضار مردم خوزستان می‌رساند.

توضیحات در پاسخ به مصاحبه یکی از اعضاء محترم مجمع نمایندگان خوزستان بدین شرح است:

انجام سریع و عمل به تعهدات در عملیات آبرسانی هدف اول و اولویت دار سازمان آب وبرق خوزستان بوده و این سازمان در این خصوص از تمامی پتانسیل ها و ظرفیت های خود استفاده کرده و برنامه های مدونی نیز در دست اجرا دارد.

آبرسانی و رساندن آب به مبادی ورودی شهرها یکی از مهمترین، سخت ترین و پرهزینه ترین عملیاتی است که سازمان آب و برق خوزستان عهده دار آن بوده و با اجرای طرح های متنوع از جمله طرح عظیم غدیر نشان داده که در این خصوص جدیدت لازم و توانایی های منحصر بفردی دارد.

همچنین سعی کرده است تا آنجایی که امکانات و منابع مالی اجازه می دهد و حتی فراتر از آن با ایجاد تعهدات مختلف، اکثر نقاط استان خوزستان را از آب شرب پایدار و با کیفیت بهره مند ساخته و آب شیرین را به دورترین نقاط شهری و روستایی رسانده تا مردم شریف استان از آن استفاده نمایند.

لیکن در این امر سختی ها و مشکلات عدیده ای وجود دارد که خارج از حیطه مدیریت و وظایف این سازمان بوده و نیاز به توجه ویژه نمایندگان محترم استان و مقامات عالی آن دارد. از این رو ضمن استقبال از نکات گفته شده دکتر حسینی نماینده محترم مردم شریف شهرستان اهواز در مجلس شورای اسلامی کلامی چند از جهت شفاف شدن مشکلات و همفکری و حمایت لازم توسط مجمع نمایندگان محترم استان بیان می گردد:

طرح های آبرسانی در استان خوزستان تنها به طرح بزرگ غدیر معطوف نگشته و طرح های متعددی برای این موضوع وجود دارد که با توجه به جغرافیا و توپوگرافی استان خوزستان و پراکنش نقاط جمعیتی شهری و روستایی زمانبری و هزینه بسیار سنگینی را شامل می شود. با توجه به مصوبه هیأت محترم وزیران مقرر گردید فقط طی سالهای ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۸ مبلغ ۶۷۸۵۰ میلیارد ریال به مدت ۳ سال جهت عملیات اجرایی طرح های آبرسانی تامین اعتبار گردد که با توجه به محدودیت های مالی دولت، فقط ۲۳ درصد معادل ۱۶۲۱۱ میلیارد ریال به طرح های آبرسانی این سازمان تخصیص داده شده است. بدیهی و قابل اذعان است که در این شرایط امکان انجام تمامی تعهدات وطرح ها وجود نخواهد داشت.

علیرغم تامین فقط ۲۳ درصد از منابع مالی، این سازمان با درک شرایط و همراهی هرچه تمام تر برای رساندن آب سالم و مکفی به مردم عزیز استان نه تنها فراتر از این محدوده عمل نموده که با پذیرش تعهدات سنگین و ایجاد بار مالی فراوان که فشار شدیدی را به ارکان آن وارد می نماید به شرکت ها و پیمانکاران و مشاورین طرح های آبرسانی در راستای جلوگیری از بوجود آمدن تاخیرات و یا تعلل در انجام کارهای ناتمام اقدام نموده که نتایج آن در برخی نقاط که از آب استفاده می نمایند مشهود است.

یکی از راهکارهای کاملا علمی برای کاهش اثرات کمبود منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در طرح ها ، اولویت بندی طرح های مذکور با توجه به میزان جمعیت تحت پوشش مناطق دارای مشکل ، میزان تنش آبی و اهمیت آنها با در نظر داشتن تمامی جنبه های فنی است. بر این مبنا سازمان آب و برق جلسات مستمری با حضور مهندسین مشاور و کارشناسان خبره در قالب مدیریت ریسک و مهندسی ارزش در سال ۱۳۹۸ در راستای اولویت گذاری و اثربخشی حداکثری اجرای طرح های تامین آب مناطق روستایی و شهری و طرح آبرسانی غدیر برگزار نموده و ضمن تهیه نقشه راه بر مبنای این شیوه کاملا علمی، تمامی اقدامات خود را سامان داده و اجرا می کند.

قابل قبول است که این شیوه بهترین راه ممکن بوده و ضمن بهره گیری از خرد جمعی متخصصان و هم افزایی دانش فکری و مدیریتی راهکاری است که استفاده بهینه از شرایط را به عمل آورده و مردم مناطق بیشتری از استان را تحت پوشش تامین آب شرب قرار می دهد.

در خصوص شهر شیبان پروژه عملیات تکمیل تصفیه خانه شیبان جهت تامین آب شرب کوتاه مدت و میان مدت برای جمعیت بالغ بر ۴۳۰۰۰ نفر به میزان ۵۶۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز در سالهای قبل توسط این سازمان اجرا گردید.

این سازمان بنا بر مدارک و مستندات موجود به تمامی تکالیف قابل اجرای خود در این زمینه عمل نموده لیکن با توجه به در حال بهره برداری بودن تصفیه خانه فوق و عدم تحویل زمین به این سازمان، و از سوی دیگر قطع شدن عملیات تامین آب با در نظر داشتن در مدار بودن تصفیه خانه و مشکلات عدیده دیگر که برای مردم منطقه ایجاد می شد که خارج از وظایف و تعهدات این سازمان بود، ادامه مسیر و احداث سازه ایستگاه پمپاژ اولیه و نصب تجهیزات الکترو مکانیکال مربوطه میسر نگردید.

این سازمان با توجه به رسالت خود و کاهش مشکلات مردم منطقه همچنان آمادگی دارد در صورت رفع موانع توسط سایر دستگاهها و سازمان های مسئول و مرتبط، به اتمام طرح مذکور بپردازد.

سازمان آب وبرق طی سنوات اخیر سعی نموده است شیوه ای کاملا نوین و علمی متکی بر خرد جمعی را در تمامی طرح ها و کارهای خود جاری و ساری سازد. به کارگیری اساتید خبره استانی و فرا استانی، دعوت از دانشگاه های معتبر کشور و تشکیل کمیته های علمی و فنی از متخصصان و بکارگیری مدیریت ریسک با نگاه به آینده ، چشم اندازی نوین از فعالیت ها را ترسیم نموده است.

این سازمان ضمن استقبال از نقدها و بازدیدهای نمایندگام محترم استان همواره سعی دارد آنچه را که به صلاح مردم عزیز استان است را به سرانجام رساند. ما امیدواریم با حمایت نمایندگان دلسوز و پر تلاش استان گام به گام با برداشتن موانع ، آنچه را که شایسته مردم خوب استان است را تهیه و فراهم سازیم . بدون شک همراهی این عزیزان کلید موفقیت های بیشتر خواهد بود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true