×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
 کویری که بام ایران را درنوردید!

چهارمحال و بختیاری یا بام ایران متشکل از چهار ناحیه ٔ: زار – کبار – مروه – کندان محل سکونت دو ایل بزرگ بختیاری به نام چهارلنگ و هفت لنگ که در تقسیمات جغرافیایی امروز به نام چهارمحال بختیاری خوانده میشود
اما بام ایران به علت انتقال آب گسترده نگرانی هایی برای فعالین محیط زیست به وجود آورده که ابراز این نگرانی برای این استان آب خیز جهت چاره جویی مردان مجلس نشین ما شاید مفید خواهد بود
هم اکنون پروژه های انتقال آب در بام ایران باعث شده که؛
کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران
افزایش دمای هوا
کاهش نیمی از منابع آب چهارمحال و بختیاری
تخریب توسعه پایدار در جوامع رو به رشد محلی استان
تشکیل چشمه های گردوغبار
افت شدید سفره های آب زیرزمینی این استان شده است. که این معضل خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع و گون زارهای استان، ممنوعه شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست دشت ها، خشک شدن ۵۸ درصد از چشمه ها، قنات ها و چاه ها، شکل گیری چشمه های گرد و خاک و گسترش بیابان زایی تنها بخشی از پیامدهای انتقال آب در این استان است.
چهارمحال و بختیاری طی سالهای گذشته با پشت سر گذاشتن دوره های خشکسالی هواشناسی و کشاورزی وارد مرحله خشکسالی آبشناسی شده و این موضوع زنگ خطر را برای جمعیت انسانی و محیط طبیعی استان به صدا درآورده است.
خشکسالی هم اینک ۹۱٫۹ درصد جمعیت استان را تهدید می کند و به ترتیب شهرستانهای اردل، بروجن، لردگان، کیار، فارسان، شهرکرد، سامان، بن و کوهرنگ درگیر خشکسالی خیلی شدید تا ضعیف هستند.
خشکسالی های یک دهه اخیر استان منابع آب حوضه زاینده رود و کارون را با چالش مواجه کرده است، از آنجا که این استان زیر حوضه تالاب گاوخونی و کارون بزرگ است کاهش بارش ها در این استان، استانهای فلات مرکزی و خوزستان را نیز دچار تنش آبی کرده است.
۱۳ هزار و ۶۴۲ کیلومتر از مساحت حوضه آبریز کارون بزرگ در چهارمحال و بختیاری قرار دارد که در طول ۱۰ سال گذشته با کاهش ۹۳۵ میلیمتری بارش ها روبرو شده است.
در همین مدت این حوضه با کمبود ۱۲ میلیارد و ۷۶۱ میلیون مترمکعب بارش مواجه شده و این موضوع حکایت از کاهش شدید منابع آب این ۲ حوضه آبریز دارد.

تخریب بام ایران که بر خلاف معیارهای یونسکو انجام گرفته که با وجود هزاران حلقه چاه غیرمجاز، افزایش ۵ برابری سطح زیرکشت، توسعه صنایع و بالاترین سرانه فضای سبز کشور در استان اصفهان یک اختلاف فاحش در ایجاد توسعه در ابر استان آبی کشور است

هم اکنون در شهرستان کوهرنگ با یک هزار و ۴۰۰ میلیمتر بارش مجوز تخصیص آب برای فعالیت های صنعتی و اقتصادی صادر نمی شود. هم چنین مناطق بیرگان، نصیرآباد، نعل اشکنان، گردو و سیل گاه این طرح های انتقال آب آسیب های جدی اقتصادی و اجتماعی بر این مناطق وارد کرده است.

راهکار پیشنهادی:
ایجاد فراکسیون آب در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان حوضه مبداءزاگرس (چهارمحال و بختیاری) و پایین دست حوضه ( خوزستان )و عملیاتی نمودن قانون های مصوب همانند ماده ۳ تصویب نامه حفاظت، احیا و مدیریت تالابها که توسط هیات وزیران معیارهای یونسکو و برنامه چهارم توسعه کشور و اصول آمایش سرزمین

 

 

تصویر: نمایی از شلمزار

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true