×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بیست اشتباه رایج در خبرنویسی

در ادامه این نکات را می‌خوانید:

۱ – ابتدا باید ماهیت مطلب مشخص شود. در هر یک از قالب‌های خبر، گزارش، مقاله و… ادبیات و روش نگارش خاصی نیاز است که باید بدان توجه کرد تا نگارشی استاندارد داشته باشد.

۲ – روتیر درخبر تکمیل کننده تیتر است و از ارزش خبری کمتری (نسبت به تیتر) برخوردار است. روتیتر در اخبار رسمی حداکثر با ۱۰۰ کاراکتر کلمه‌ای و یا هفت حرف نوشته می‌شود.

۳ – در روتیتر می‌توانید به سِمت گوینده یا منبع خبر، مکان، زمان و یا چگونگی خبر اشاره داشته باشید. در مجموع، روتیتر می‌تواند فعل داشته و یا نداشته باشد.

۴ – تیتر در برگیرنده گزاره اصلی خبر است. زیبایی یک تیتر به کوتاهی آن بوده و مهمترین بخش و هدف اصلی خبر را بازگو می‌کند.همچنین نقطه در پایان تیتر نباید گذاشت.

۵ – در نگارش خبر، روتیتر و تیتر نمی‌تواند همزمان دارای فعل و یا کلمات تکراری باشند. (یکی از این دو دارای فعل است)

۶ – جملاتی که بعد از تیتر نوشته می‌شود لید نام دارد و برای نگارش آن باید از ۳۰۰ حرف و یا ۵۰ کلمه استفاده شود. لید شامل کلماتی است که تکمیل کننده مفاهیم اطلاع رسانی روتیتر و تیتر بوده و مهمترین هدف نگارش خبر را عنوان می‌کند.

۷ – در اولین کلمات نگارش خبر و به عبارتی در اولین جمله خبر حتما به گزارش نام شرکت مربوطه و یا به نقل از شرکت مربوطه ذکر شود.

۸ – در خبر تنها یک یا دو بار از نام شرکت استفاده کنید و تلاش کنید زوایای دیگری از فعالیت شرکت‌تان را معرفی کنید.

۹ – در گزارش از ذکر موردی و مقاله‌گونه پرهیز کنید. بخش‌بندی خبر با اعداد و جمله‌هایی مانند به موارد زیر اشاره کرد استفاده نشود چرا که فرمت مقاله‌ای با خبری متفات است.

۱۰ – از به کار بردن کلمات مصطلح اما غلط پرهیز کنید. مانند: تعابیر اشتباهی که در ادامه آورده شده و شکل صحیحش مقابل آن ذکر می شود.

غلط: گردد، می‌گردد/ صحیح: شود و می‌شود

غلط: می‌باشد/ صحیح: است

غلط: نمودن، نماید، می‌نماید

غلط: اظهارداشت، خاطر نشان ساخت / صحیح: گفت، افزود، ادامه داد، توضیح داد، یادآور شد،تاکید کرد

۱۱ – جمع بستن کلمات فارسی با ات عربی: درفارسی جمع بستن باید با «ها» و «ان» انجام می‌شود. مثل آزمایش‌ها به جای آزمایشات. در جمع بستن با ها سرهم نویسی نشود و نیم فاصله بین ها و قبل لحاظ شود. (برای انجام نیم‌فاصله روی کیبورد با گرفتن همزمان ctrl+shift+2 نیم فاصله ایجاد می‌شود) مانند: آزمایش‌ها

کلمات اضافه همچون ترین، تان، تر و … هم بر همین قائده هستند و از فعل جدا محسوب می‌شوند و باید با نیم فاصله تفکیک شود.

۱۲ – جدا نویسی و سرهم نویسی: در فارسی به جدا نوشته می‌شود. مانند: بنام غلط است و به‌نام صحیح است.

۱۳ – پیشوندهایی مانند می باید همراه با نیم فاصله استفاده شود.

۱۴ – استفاده کردن القاب و کلماتی همچون مهندس، دکتر، آقا، خانم،جناب و… در خبر اشتباه است.

۱۵ – کلماتی مانند ان شالله، امیدواریم، دعا می کنیم و…. در خبر استفاده نمی‌شود. همچنین به کاربردن کلمات خوشبختانه و بدبختانه و افعالی که رویا یا هدفی را نشان می‌دهد درقالب خبری مردود بوده و به کار برده نمی‌شود.

۱۶ – کلماتی که قید ترین را دارند، (همچون برترین، بهترین، تنها‌ترین، بالاترین و… ) درخصوص اهداف و جایگاه شرکت نباید در قالب خبر آورده شود. مگر اینکه ادعای اعلام شده و رتبه سندیت داشته و متکی به آمار ذکر شده در همان خبر باشد.

۱۷ – کوتاه نویسی در خبر یک هنر است. پاراگراف‌های خبری را می‌توان کوتاه‌تر نوشت و با کلماتی همچون بر اساس این گزارش، بر پایه این اطلاعیه، طبق اعلام … و یا مفاهمی مشابه آن را ادامه داد. پارگراف‌های آخر هم که در برگیرنده نتیجه خبر است را می‌توان با گزاره‌هایی مانند: گفتنی است، شایان ذکر است و … به پایان برد.

۱۸ – افعال خودمانی و ضمیر مفرد و جمع با لحن و فرمت صحبت‌های محاوره‌ای نباید درخبر استفاده شود. تعابیری مانند ما معتقدیم، من اعلام می‌کنم، میتونیم، میگیم و…

۱۹ – حرف ب از اول افعال حذف می شود. (بدهد=دهد و یا بگیرد= گیرد)

۲۰ – خبر با تبلیغ و رپرتاژ دو مقوله متفاوت هستند که باید در نگارش به آن توجه کرد. هدف خبر اطلاع رسانی است نه تبلیغ مستقیم و آگهی. در نگارش خبر دقت داشته باشید که به مرز آگهی و تبلیغ مستقیم نزدیک نشوید تا خبری استاندارد داشته باشید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true