×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نی انبان ایرانی بیش از ۴٠٠ سال قدمت دارد

محسن شریفیان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سازهای بومی منطقه بوشهر همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ساز نی انبان یادداشتی را درباره پیشینیه تاریخی ساز نی انبان ایرانی منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، محسن شریفیان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سازهای بومی منطقه بوشهر همزمان با ۱۰ مارس که مصادف با روز جهانی ساز نی انبان است، یادداشت کوتاهی را درباره پیشینیه تاریخی ساز نی انبان ایرانی منتشر کرد.

در یادداشت محسن شریفیان آمده است:

«دهم مارس، روز جهانی ساز «نی انبان» است و به سبب همین رویداد ، در کشورهای مختلف و به ویژه انگلیس و اسکاتلند با برنامه های مختلف مانند برگزاری همایش، برپایی نمایشگاه و اجراهای گروههای مختلف از سراسر دنیا در قالب کنسرت های بومی این روز را گرامی می دارند.

بنده به عنوان یک پژوهشگر و نوازنده نی انبان هم هر ساله به بهانه پاسداشت این روز جهانی برنامه هایی نظیر اجراهای دسته جمعی، برگزاری مسابقه عکاسی و نوازندگی را ارائه می دهم. امسال هم با معرفی دو نمونه نقاشی فاخر از استاد رضا عباسی، یکی از مهم ترین هنرمندان مکتب اصفهان در دوران صفویه بر اصالت ساز نی انبان ایرانی تاکید خواهم کرد.

رضا عباسی از هنرمندان مطرح و کم نظیر تاریخ هنر که  در سال ١۵۶۵ در کاشان به دنیا آمد و در سال ١۶٣۵ میلادی در تبریز درگذشت. چندین نقاشی از نوازندگان نی انبان را به زیبایی و با ظرافتی خاص و توجه به جزئیات این ساز شگفت انگیز  و نوازنده آن به  تصویر کشیده و این گویای اهمیت این ساز در دوران صفویان (١٧٣۶-١۵٠١ میلادی) است.

من از تاریخ نقاشی اول اطلاعی ندارم ولی در مستندات تاریخی نقل شده که رضا عباسی نقاشی دوم را با فاصله ٢۵ سال از تصویر قبل کشیده است که این تصویر هم اکنون در موزه ویکتوریا_آلبرت لندن نگهداری می شود. اگر این نقاش فرهیخته در سال  ١۶٣۵ میلادی فوت کرده باشد و در بدبینانه ترین شکل نقاشی دوم را ٢۵ سال قبل از فوت کشیده باشد؛  حضور پر رنگ و شناسنامه دار ساز نی انبان، نشان از قدمتی بیشتر از۴۱۰ سال دارد.»

محسن شریفیان، خواننده و نوازنده ایرانی است. وی دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته موسیقی و نوازندگی نی‌انبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است.

پژوهش های متعدد او در حوزه موسیقی و فرهنگ جنوب ایران به صورت کتاب و آثار مولتی مدیا حاکی از علاقه وافر و تعلق خاطر او به حفظ ارزشهای فرهنگی و موسیقیایی جنوب ایران است.»

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true