×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
از نود ورزشی تا نود سیاسی!

غلامعباس بختیار:

پس از تعطیلات چند ماهه، زنگ مسابقات لیگ نوزدهم با بازی دوتیم قرمز پوش پایتخت و پارس جنوبی جم، روز پنجشنبه در ورزشگاه یکصد هزار نفری به صدا در آمد .

اما بر خلاف ادوار گذشته ، از برنامه تکمیلی و  پربیننده و جذاب ۹۰ که تا ساعاتی از شب، میلیون‌ها بیننده را مجذوب خود می کرد اثری نبود.

هر چند که مسوول شبکه ۳ و سایر شبکه ها تلاش کردند تا با شبیه سازی و ساخت برنامه هایی نظیر ۱۲۰، فوتبال برتر و یا  برنامه هایی شبیه به آن، به فکر پر کردن این خلا  باشند، اما هیچ یک از این برنامه ها نتوانست آن ارتباط صمیمانه ای را که از سالیان دور عادل جسوربا مخاطب خود برقرار کرده بود به وجود آورد. بسیاری حذف فردوسی پور را نتیجه حضور فروغی جوان بر مسند شبکه ۳ می دانند.  فروغی ، در هنگام شروع نود در سال ۱۳۷۸ فقط ۱۱ سال داشت .

هرچند که پیش از این نیز به تناوب شایعاتی در موافقت برخی افراد با هدف حذف ۹۰ به گوش می رسید اما با حمایت علی اصغر پورمحمدی که عادل به او لقب پدر معنوی داده بود نقشه آنها نقش برآب شدوتاهنگامی که وی مسوولیت آن شبکه را به عهده داشت این اتفاق حادث نشد .

پورمحمدی که از سال ۱۳۸۲ مدیریت شبکه ۳ را برعهده داشت، با درایتی که از خود نشان داد اجازه نداد تا  برندِ فردوسی پور که باعث درآمدزایی فراوانی برای این شبکه و استقلال آن از بودجه دولتی می شد به آسانی این گنج زرین  از دست برود.  در دنیای اقتصاد، یکی از بزرگترین منابع افزایش سرمایه، درآمدهای ناشی از اجراو پخش برنامه های تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی است. مثلن در بازی‌های جام جهانی دو سال پیش، صدا و سیما توانست از طریق آگهی های پیش ، حین وبعدمسابقات بابت بازی ایران و نیجریه ۶۰ میلیارد. ایران و آرژانتین رقمی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیارد. و بازی ایران با بوسنی ،نزدیک به همین رقم درآمدزایی ایجاد کند.

آخرین دربی پایتخت نیزبیش از ۱۶ میلیارد تومان را نصیب صدا و سیما کرد. هرچند که به دلیل خصوصی بودن صدا و سیما سرِ دو تیم سرخابی نیز از این همه درآمد بی‌کلاه ماند.

روزنامه شرق در گزارشی، نرخ آگهی برنامه ۹۰ در هر ثانیه را در سال ۹۲ بالغ بر ۱۶ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۰ ریال می داند. که در همین سال نرخ آگهی پر بیننده ترین برنامه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. کارشناسان این روزنامه معتقد هستند که با درآمد سیما از پخش بازی های لیگ که بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون میلیارد تومان برآورد شده بود این رسانه قادر است تا با این حجم از درآمد حداقل ۴۰ فیلم و سریال سی و شش قسمتی، بدون اتکا به بودجه دولتی تهیه و پخش کند. علاوه بر این ها برنامه ۹۰ توانست با استفاده از بسیاری از نخبگان و دانشگاهیان، علی الخصوص دانشجویان دانشگاه شریف که فردوسی پور در آن به تدریس زبان مشغول است بدون توجه به عواقب آن با دامن زدن به مسئله فساد در ورزش، آتش به خرمن مفسدان بیاندازد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است است که با توجه به فساد گسترده در جامعه و عزم راسخ قوه قضاییه در برخورد با متخلفان، نه تنها ۹۰ ورزشی بلکه ۹۰ سیاسی، ۹۰ اقتصادی و… می­تواند در استمرار اهداف اصلی این قوه در راستای سالم سازی جامعه، دست بسیاری از خائنین به وطن و مفسدین را از این خوان گسترده کوتاه نماید.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true