×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
حمایت  کالای ایرانی  از  هیات دولت!

 حبیب الله بهرامی بیرگانی:

“حمایت از کالای ایرانی” اگرچه شعار سال ۹۷ است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی اعلام کردند؛ ولی مسوولان خدمتگزار به وی‍ژه هیات دولت- که با شعار “تدبیر و امید” پا به عرصه ی خدمتگزاری گذاشته اند- در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده اند به گونه ای که به جرات می توان گفت: راه “حمایت از کالای ایرانی” با اعمال سیاست های مدبرانه دولت در امور اقتصادی در همین نیمه نخست امسال هموار شده است و مسوولان دولت “تدبیر و امید” حتا اگر در نیمه دوم سال جاری هیچ کاری هم نکنند و تنها دست روی دست بگذارند و پا روی پا و از بالا مردم را تماشا کنند- که می کنند- یا اصلن سرشان در امور دیگری گرم باشد- که ان شاا… گرم است – باز نیازی به حمایت از کالای ایرانی نخواهند داشت!

وقتی ارزهای خارجی از جمله “دلار” مثل هواپیمای عمود پرواز بالا رفته و شده مثل خرمای برنخیل و از دسترس دست مردم خارج شده است و در نتیجه کالاهای خارجی چند برابر شده اند و خود به خود از درون سبد روزانه، هفتگی و ماهانه و چند نقطه اقتصادی بیش تر مردم به پرواز درآمده اند؛ به گونه ای که در آسمان نگاه شان هم دیگر دیده نمی شوند! نشانگر این نکته است که آفتاب نگاه مردم به سوی کالاهای ایرانی خواهد تابید! بنابراین، پس از پرواز کردن کالاهای خارجی از سبد کالای عموم مردم، سرعت تولید کالاهای ایرانی- که اصلن به سرعت لاک پشت هم نمی رسید و در انبارها و مغازه ها به وفور یافت می شد و خاک می خورد؛ به گونه ای که صاحبان شان در رسانه های فارسی زبان خارجی و داخلی برای فروش بیش تر تبلیغ می کردند و نیز وعده ی جایزه های متنوع می دادند- بالا رفت و درنتیجه کالای ایرانی ارج و قرب یافت و به بهانه هایی تعدادی کمیاب و تعدادی هم نایاب  شدند!

این درحالی بوده و هست و شاید هم خواهد بود که هنور این کالاها در انبارها دارند خاک می خورند! به ویژه آن هایی که تاریخ انقضای هجده ماه و دوسال دارند!

از سوی دیگر، کالاهای جدید ایرانی یا همان داخلی با قیمت های بالاتر تولید شدند و به وسیله دلال ها به انبارها رفتند و می روند و خرده خرده تحویل مغازه ها می شوند تا مردم قدر کالاهای ایرانی را بدانند که البته بعضی از مردم هم دانستند و تا آنجا که توانستند بیش از نیاز روزانه و هفتگی و ماهانه و حتا سالانه ی خود کالاها را با قیمت هایی گران تر از پیش، خریداری و انبار کردند تا علاج واقعه ی کمیابی یا نایابی را پیش از وقوع کرده باشند!!

البته، دولت جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دامت عزه بدون این که بخواهد در راه “حمایت از کالای ایرانی” کوششی بکند و حتا بی آن که بخواهد “تدبیر”یی” در این باره به کار بگیرد، تا به “امید”واری مردم بینجامد، توانست راه خاکی حمایت از کالای ایرانی را توسط خود مردم اسفالت کند؛ هرچند در این راه دلال ها، واسطه ها و محتکران بیش تر از خود تولید کنندگان به گنج قارون دست پیدا کردند!  شاید عده ای خونگرم بگویند: چرا در وضعیت بلبشوی اقتصادی فعلی عده ای خارج از بدنه ی دولت همچون “جمشید بسم ا…” در زمان دکتر احمدی ن‍ژاد، و سلطان سکه یا “ملاعمر” در دولت فعلی  نرخ ارز را بالا و پایین می کنند و حتا دولت تعیین می کردند و می کنند؟ در این باره باید به این”کاسه های داغ تر از آش” بگوییم: در عوض شعار حمایت از کالای ایرانی بدون آن که به طور مستقیم حمایتی از تولید کنندگان شود، صورت گرفته و هیچ زمانی مثل امروز مردم مشتاق خرید کالاهای ایرانی نبودند؛ آن هم مشتاقانی که کارتن کارتن کالا و مایحتاج ضروری و غیر ضروری خود را خریداری می کنند تا هر روز با کالای گران تر از روز قبل مواجه نشوند و خدا ناکرده با دیدن قیمت های نجومی به قلب شان آسیبی وارد نشود…

این را هم باید گفت: مواد اولیه برخی از تولید کنندگان ما خارجی است و از آنجا که هیچ هنری برای گرفتن دلار دولتی ۴۳۰۰ تومانی ندارند تا بتوانند نیازهای تولید کالای خود را تامین کنند و از آنجا که از لطف و کرم مسوولان بانک ها برای گرفتن وام و تسهیلات “سرمایه درگردش” محروم هستند، در نتیجه یا باید عطای کار را به لقایش ببخشند یا این که برای تامین نیاز حوزه مسوولیت شان پول نزول کنند، که آن هم در نهایت مقرون به صرفه نخواهد بود و در نهایت به آمار زندانیان اقتصادی اضافه خواهد شد!

البته، بهترین حمایتی که از کالای ایرانی شد- که تا حال سابقه نداشته به گونه ای که دست اندرکاران شرکت های خودروسازی معروف دنیا را انگشت به دماغ، ببخشید، انگشت دهان و نیز مات و مبهوت کرد – حمایتی است که از دو شرکت خودروسازی شده است!  استقبالی که مردم از خودروهای این دو شرکت در چند ماه گذشته کرده اند، اصلن قابل توصیف نیست و حتا از حد آفرین گفتن و به به و چه چه فراتر رفته است! چرا که گفته اند “شش میلیون نفر پول منتقل کردند به حساب شرکت سایپا. هر نفر ۲۵ میلیون تومان، یعنی ۱۵۰۰۰۰ میلیارد تومان.  ” یعنی”با پولی که مردم به حساب سایپا ریختند، می شد یکی از شرکت های بنز و لامبورگینی را خرید!”

به راستی “تدبیر” کدام دولت ایرانی در طول چهل سال گذشته و نیز دولت کشورهای جهان تا حال توانسته اقتصاد صنعت خودروسازی شان را چند شبه منور و از این رو به آن رو کند؛ به گونه ای که مرم برای ثبت نام خودرو سر از پا نشناسند!

آن هم خودرویی که نه نام و مدل اش را می دانند و نه قیمت اش را و نه تاریخ تحویل خودرو را!البته این جانب به نمایندگی از علاقه مندان، مشتاقان و کلن مشتریان زنده ی “گروه خودروسازی سایپا” و نیز آنانی که امروزه در قید حیات نیستند اما جزو مشتریان این گروه بوده اند، از همین تریبون مراتب تشکر و قدردانی خود را از اطلاعیه “گروه خودروسازی سایپا” که اخیرا اعلام کرده است:”با تشکر از استقبال پرشور هموطنان گرامی، فروش ویژه خودروهای سایپا به اتمام رسید.

به زودی با برنامه های فروش متنوع باز خواهیم گشت.” اعلام می کنم و از هیات دولت هم انتظار دارم دست اندرکاران این گروه دلسوز مردم را- که بلافاصله پس از اتمام فروش ویژه خودرو، می خواهند به زودی می گردند، آن هم با برنامه های فروش متنوع تا مشتریان مشتاق خود را در انتظار نگذارند- فقط تشویق کنند؛ چرا که چنین گروه هایی نه تنها حمایتی از سوی مسوولان نیاز ندارند که حتا می توانند دولت را حمایت یا خدای ناکرده تهدید کنند!

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true