×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی، اولویت نخست طرح‌های توسعه

در عصر امروز صنعت فولاد در بسیاری از کشورها، به عنوان یک موتور محرک توسعه اقتصادی برشمرده می‌شود و با ایجاد اشتغال فراوان و فراهم‌آوردن بستر مناسبی برای توسعه صادرات از جایگاه مهمی در تولید ناخالص داخلی دنیا برخوردار است. ایران نیز با بهره‌گیری از ذخایر فراوان معدنی و اتخداذ سیاست‌های توسعه‌ای در مسیر تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید فولاد جهان قرار دارد. در این میان شرکت فولادخوزستان به‌عنوان دومین قطب تولید فولاد خام در کشور و بهره‌گیری از پتانسیل‌های مناسب برای صادرات محصولات، نقش موثری در اقتصاد و ارزآوری به کشور دارد دارد. این شرکت سعی دارد با حفظ روند روبه‌رشد تولید خود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای گامی بزرگ در راستای ترقی صنعت فولاد کشور بردارد.

فولاد به‌عنوان یک فلز ضروری جهت رشد و پیشرفت کمی و کیفی جوامع بشری، نقشی کلیدی در فرآیند توسعه ایفا می‌کند. این محصول استراتژیک نقش بی‌بدیلی در ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها و توسعه جوامع داشته و طی سالیان آینده چشم‌انداز روشنی برای نقش فولاد در زندگی بشر وجود دارد. صنعت فولاد از منظر پایداری و تداوم کسب و کار، دارای مشخصات ویژه‌ای است که نه تنها تداوم و پایداری این صنعت استراتژیک را تقویت می‌کند، بلکه به سبب گستردگی بسیار زیاد، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. بطور کلی از منظر تحلیل محیط رقابت، حجم عرضه و تقاضا به طور یقین این صنعت آینده‌ای روبه رشد داشته و حداقل طی چند دهه آینده فولاد همچنان محور توسعه کشورها خواهد بود. در کشورمان نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، چشم‌اندازهای روشنی برای صنعت فولاد کشور مشخص شده است و شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور، به واسطه برخورداری از منابع و قابلیت‌های ویژه‌ای نظیر منابع انسانی متخصص و توانایی تولید همزمان محصولات تخت، طویل وگونه‌های فولادی متنوع، دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از اسکله اختصاصی وتجهیزات تخلیه- دپو و بارگیری سنگ آهن و صادرات محصول و شبکه ریلی مناسب و برخی مشخصه‌های دیگر توانسته است جایگاه مهمی را در صنعت فولاد و البته در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، به خود اختصاص دهد. برخورداری شرکت فولاد خوزستان از قابلیت‌های تجهیزاتی و مزیت انعطاف‌پذیری ماشین‌های ریخته‌گری و برنامه‌ریزی تولید و در نتیجه طراحی سبد بهینه محصولات منطبق با نیاز بازار موجب می‌شود تا سبد فروش به شکل بهینه انتخاب شده و ظرفیت‌های موجود به تولید محصول مورد نظر اختصاص یابد.

پله به پله، تا جهش تولید

شرکت فولاد خوزستان براساس رویکرد توسعه‌محور خود همواره به دنبال توسعه ظرفیت و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آن بوده است. به‌گونه‌ای که از سال ۵۷ تا پایان سال ۹۵، سه فاز توسعه خود را برنامه‌ریزی و اجرا کرده و ظرفیت اولیه خود را از ۱/۵میلیون تن به ۳/۷میلیون رسانده است و این ظرفیت‌های جدید به‌مرور با طی‌شدن منحنی‌های (learning curve) و همچنین افزایش بهره‌وری تولید و تجهیزات از طریق اجرای مداوم پروژه‌های بهبود در سال‌های متوالی محقق شده‌اند. همچنین شرکت فولاد خوزستان در تداوم استراتژی توسعه ظرفیت و حفظ سهم بازار با استفاده از تجارب کسب شده از اجرای سه فاز توسعه قبلی خود اقدام به تدوین برنامه چهارم توسعه بر پایه مطالعات جامع مبتنی بر دانش فنی داخلی و با کمک مشاوران معتبر خارجی و داخلی کرده است که نتیجه آن تدوین دو سند بالادستی طرح جامع توسعه ظرفیت و بهبود شرایط زیست‌محیطی برای اولین بار در شرکت فولاد خوزستان بوده است. فاز چهارم توسعه که براساس این دو سند بالادستی تدوین شده است، برای دستیابی به ظرفیت ۶ میلیون تن پایدار در کل زنجیره فولاد از معدن تا نورد از ابتدای سال ۹۶ تا افق ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شده و با مشارکت شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان در حال اجرا است. از اصلی‌ترین ویژگی‌های فاز چهارم توسعه حجم بالای سرمایه گذاری آن است که معادل ارزی ان بالغ بر ۲ میلیارد یورو بوده و عمدتا از منابع فاینانس و منابع داخلی تامین می‌شود. این حجم سرمایه‌گذاری در مقایسه با روند سالانه سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فازهای توسعه قبلی بر پایه معادل مبالغ یورویی آن بیش از ۱۰ برابر افزایش را نشان می‌دهد و تاکنون بالغ بر ۳۶ درصد سرمایه‌گذاری های مورد نیاز آن جذب شده و به واسطه آن در سال جاری برای اولین بار در طول دوران بهره‌برداری، شاهد فعال‌شدن همزمان حجم زیادی از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای بوده که نوید بخش افزایش ۱/۵برابری ظرفیت تولید فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ به صورت پایدار و در طول زنجیره ارزش فولاد از طریق اتصال به بالادست و پایین‌دست این زنجیره خواهد بود.

رشد روزافزون، در سایه سیاست‌های توسعه

در شرکت فولاد خوزستان همواره توجه به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و توجه به رویکرد توسعه پایدار به عنوان یک موضوع اساسی در سیاست‌ها و استراتژی‌های اصلی شرکت قرار داشته و ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست.

از جمله بزرگترین طرح‌ها و پروژه‌های برنامه عملیاتی سال جاری، که در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های ظالمانه با تلاش و پیگیری‌های مستمر همه ارکان سازمان و درشرایطی که جذب تکنولوژی‌های روز دنیا و منابع فاینانس خارجی با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو بوده و بدون هیچ‌وقفه‌ای برنامه خود را دنبال کرده‌اند عبارتند از: پروژه احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت ۱/۷۶میلیون تن، طرح پکیج اسلب جایگزین شامل یک ماشین‌ ریخته‌گری اسلب عریض، یک کوره پاتیلی (LF)، یک ماشین گاززدایی تحت‌خلا دوقلو (VOD)، جرثقیل‌های حمل اسلب و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز آن به ظرفیت ۱/۲میلیون تن، تکمیل طرح فولادسازی شرکت فولاد شادگان به ظرفیت ۸ هزار تن و تکمیل و راه‌اندازی واحد گندله‌سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به ظرفیت ۲/۵میلیون تن.

در همین راستا و با توجه به اینکه اصلی‌ترین عامل جهش تولید پایدار، تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است، لذا در سال جدید مبتنی بر سند طرح جامع فلز چهارم توسعه گروه فولاد خوزستان، اقدامات مهمی در این زمینه رقم خواهد خورد که بخشی از این موارد به شرح زیر بیان می‌شوند:

افتتاح پروژه گندله‌سازی در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو)

این پروژه در راستای تامین بخشی از کمبود گندله مورد نیاز برای ظرفیت ۶ میلیون تن فولاد پایدار مورد نظر در فاز چهارم توسعه، به ظرفیت ۲/۵میلیون تن گندله در سال و به روش آلیس چالمرز (گریت-روتاری کیلن) تعریف شده که در حال حاضر به اتمام رسیده و آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

شروع عملیات اجرایی طرح پکیج اسلب جایگزین

این طرح شامل پروژه‌های ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، یک کوره پاتیلی (LF)، یک ماشین گاززدایی تحت خلا دوقلو (VOD) و سایر تجهیزات مربوطه است که به منظور ایجاد ظرفیت جدید سالیانه ۱/۲میلیون تن اسلب عریض به‌عنوان بخشی از نیازهای مطرح‌شده در گزارش مطالعه بازار و همچنین حفظ تولید فعلی فولادسازی، جهت ایجاد امکان عملیات جایگزینی، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ماشین‌های ریخته‌گری موجود تعریف شده است.

پیشرفت مناسب پروژه‌های توسعه طبق برنامه اجرایی

پروژه احداث مگامدول زمزم ۳، احداث خط و پست ۴۰۰ کیلوولت، پروژه احداث کولینگ تاور آب مدار بسته کوره‌ها، تفکیک و نوسازی کمپرسورخانه هوای فولادسازی، بازچرخانی و تصفیه شیمیاییی آب خروجی از تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تبدیل آن به آب RO، احداث کارخانه اکسیژن شماره ۴ و … که پس از اتمام این پروژه‌ها به نتایجی از قبیل افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی به میزان ۱/۷۶میلیون تن در سال، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه برق کل شرکت، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت توازن و پایداری تولید و ظرفیت زیرسقف موجود خواهیم رسید.

بومی‌سازی، گامی بلند تا خودکفایی

مهم‌ترین اولویتی که در اجرای طرح‌ها توسعه فولاد خوزستان دنبال می‌شود رفع مشکلات و گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی در زنجیره فرایندهای داخلی تولید و تکمیل زنجیره ارزش فولاد از طریق ورود به بالادست و پایین‌دست این زنجیره و جایگزینی تکنولوژی‌های قدیمی در جهت افزایش پایداری تولید است.

در مورد دسترسی به تکنولوژی‌های مورد نیاز طرح‌های توسعه با توجه به محدودیت‌هایی که در دسترسی به منابع اصلی تکنولوژی برای کشور ما ایجاد شده است، این شرکت با استفاده از تجارب قبلی که در انتقال، اجرا و بومی‌سازی تکنولوژی‌های جذب‌شده در سطح کشور وجود دارد، این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و از طریق اشتراک دانش فنی و تجارب سازندگان و پیمانکاران توانمند داخلی و با انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای مختلف با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مهندسی در صنعت فولاد و توسعه شراکت‌ها، تکنولوژی‌های موردنظر را اجرا و به بهره‌برداری می‌رساند. شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر با جدیت بحث بومی‌سازی را پیگیری کرده و با بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه مورد نیاز صنعت فولاد و جایگزینی برخی مواد مصرفی خارجی با نمونه‌های تولید داخل، گام‌های بلندی را به سوی خودکفایی در این صنعت مهم و کلیدی برداشته است.

 

 

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true