×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
دو عامل مهم: «جدایی از همسالان» و «ارتباط نامناسب والدین»

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام افزایش برقراری تماس با اورژانس اجتماعی «جدایی از گروه همسالان» و «ارتباط نامناسب والدین» را از دلایل احتمالی خودکشی زیر ۱۸ ساله ها عنوان کرد.

«محمود علیگو»، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با ایلنا با اشاره به خودکشی افراد زیر ۱۸ سال در سال جاری در کشور گفت: آمار مربوط به خودکشی در دست سازمان پزشکی قانونی است. کار ما در اورژانس اجتماعی نیز مداخلات حین خودکشی است، یعنی تلاش می کنیم افرادی که قصد خودکشی دارند را منصرف کنیم یا به افرادی که فکر خودکشی دارند، مشاوره ارایه کرده تا از خودکشی آنها جلوگیری کنیم.

او در توضیح آنچه از بررسی این خودکشی ها به دست آمده، گفت: متاسفانه در سال جاری خودکشی افراد زیر ۱۸ سال افزایش داشته است. یکی از گذاره هایی که ما احتمال می دهیم باعث خودکشی در کودکان زیر ۱۸ سال باشد، علت جدایی از گروه همسالان است که احتمالا در این خصوص تاثیرگذار باشد، البته تاکید می کنم که در این خصوص هنوز قطعیتی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: با توجه به ایام کرونا کودکان از دوستان خود جدا شده اند. همچنین فشارهای تحصیلی در این مدت با توجه به آموزش مجازی می تواند در این موضوع موثر باشد، گرچه در حال تحصیل به صورت مجازی هستند، اما درس و فشارهای ناشی از آن کمتر نشده است. سومین مساله ای که در دوره نوجوانی و کودکان کمتر از ۱۸ سال اتفاق افتاده، نبود ارتباط مناسب کافی، سالم و دقیق بین والدین و آنهاست.

علیگو به عدم ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان اشاره کرد و گفت: والدین ما آموزش های لازم را برای ارتباط موثر با نوجوانان ندیده اند. نوجوانی که به مدرسه می رود، می تواند با معلم و مشاوره مدرسه بدون اینکه خانواده در جریان قرار بگیرد، مسائل مربوط به خود را مطرح کند یا می تواند با گروه همسالان خود ارتباط داشته باشد، اما در ایام کرونا جریان های این ساختار مسدود شده است، بنابراین این دلایل می تواند یکی از احتمالات موثر در مسائل اخیر باشد.

این مقام مسوول در سازمان بهزیستی همچنین تاکید کرد: مساله ای که در این میان از همه مهم تر است و به نظر جدی می آید، همان مساله ارتباط بین نوجوانان و والدین است که آموزش های سبک زندگی و مهارت های زندگی باید در این زمینه توسعه پیدا کند تا والدین ارتباط موثر با دانش آموزان را بیاموزند. دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه خودکشی برنامه های جامعی دارد که توسط این دفتر در دست بررسی و اجراست.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت با افزایش کودک آزاری هم مواجه بوده ایم یا خیر؟ گفت: نمی توانم به صراحت و قاطعیت در خصوص افزایش کودک آزاری، سالمندآزاری یا همسرآزاری اظهارنظر کنم، چراکه در مدت اخیر تبلیغات ما در زمینه مراجعه و تماس با اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۲۳ خوب بوده و ممکن است در گذشته هم همین موارد بوده، اما با ما تماس برقرار نمی شده است، از همین رو نمی توانم با قاطعیت بگویم که در حال حاضر افزایش داشته ایم یا خیر.

به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تعداد تماس های برقرار شده با خط ۱۲۳ در مجموع نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره انتشار فیلم های کودک آزاری در فضای مجازی گفت: براساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان افرادی که به دنبال کسب فالوئر بیشتر اقدام به انتشار تصاویر کودک آزاری می کنند از نظر قانون جرم مرتکب شده اند و بر اساس قانون برای این فرد مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته می شود. همچنین لایک چنین تصاویری در فضای مجازی هم از نظر قانونی جرم محسوب می شود و بر اساس قانون برای چنین افرادی مجازات در نظر گرفته شده است.

علیگو تصریح کرد: در اورژانس اجتماعی یک زمانی با یک فردی در یک فضای حقیقی روبه رو هستیم و می توانیم به سرعت با حکم قضایی سراغ این فرد رفته و جلوی کودک آزاری را بگیریم و مداخلات جدی را انجام می دهیم، اما در فضای مجازی ما با یک عکس مواجه هستیم و دسترسی به این فرد سخت می شود.

او با اشاره به انتشار فیلم کودک آزاری مربوط به یک کودک دارای سندرم داون گفت: در فیلم منتشر شده از آزار این کودک همکارانم در اورژانس اجتماعی از طریق لهجه فرد توانستند تشخیص دهند که این فرد مربوط به کدام استان است و بلافاصله وارد عمل شدند و کمتر از ۱۲ ساعت پدر بازداشت شد، اما کار پلیسی، کار اورژانس اجتماعی نیست.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره همکاری بین این سازمان و پلیس فتا گفت: در حال حاضر بین ما و پلیس فتا ارتباط سیستماتیک وجود ندارد و باید یک ارتباط سیستمی بین ما و آنها به منظور برخورد فعال با کودک آزاری و همسرآزاری وجود داشته باشد، همان طور که با بسیاری از جرایم فضای مجازی پلیس برخورد فعال دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true