×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true

شهرام گراوندی

 

تولد هر رسانه در هر قد و قامت؛ و به هر میزان توان ارتباط و انتشار، نوید گشایش پنجره­ ای تازه است به آگاهی بخشی و بازتعریف مفاهیم زیست مدرن شهروندی.

اگر در شهر و محله­ ی ما نظافت رعایت نمی­ شود، و یا از امکانات بهداشتی مناسب  برخوردار نیستیم، ایراد و اشکال را نباید تنها در سیستم شهرداری و یا بود و نبود فلان شهردار و بهمان مسوول دانست. این مشکل، مثل دو لبه ی یک قیچی است که با هم می تواند کاری را به سامان برساند.

این حق شهروند است که مسوول باسواد و مطلع و کاربلدی را بر فلان مصدری که با آن سر و کار دارد، ببیند و مسوول مربوطه، سخن او را بشنود و به خواسته­ ی منطقی که دارد و جزو حقوق شهروندی وی است، جامه­ ی عمل بپوشاند.

یک شهروند خوب، پیش از هر چیز باید ابزار زیست شهروندی را در اختیار داشته باشد و دولت در مفهوم کلان مدیریتی، لازم است بهترین شرایط را برای شهروندان فراهم کند. ولی آیا مطالبه­ گری و اطلاع از حقوق شهروندی و ساز و کار انتقاد و بیان مشکلات، در اختیار شهروندان قرار دارد؟! اینجاست که دو لبه­ ی قیچی در کنار هم می ­توانند به برش یک پارچه برای تهیه ی یک لباس زیبا به همدیگر یاری برسانند.

رسانه ها، مهمترین و موثرترین ابزار انتقال داده ­ها و اطلاعات خام و بیان مشکلات مختلف توسط مردم و رساندن ایده­ ها و نظرها به دست مسوولان هستند. و از سوی دیگر، باز هم رسانه­ ها، توانایی­ ها، عملکردها، خبر ناتوانی­ ها و اعلام کمبودها را از ناحیه­ ی مدیریت و دولت به گوش مخاطب می­رسانند. صدای هم میهن اهداف بلندی را می خواهد دنبال کند. و این دغدغه­ ای که بدان پرداختم، یکی از این هدف هاست.

تعامل مردم و مدیران، به جای چانه ­زنی سیاسی در بالا، نقد و نظر و ایده پردازی در پایین و انتقال به بالا، بیان مشکلات و تحلیل مسائل و ارائه­ ی پیشنهاد برای بهبود عملکرد و رفع کمبودها و عوارض، نزدیکی فرهنگی و برشمردن امکانات فرهنگی موجود و احیانا“ معطل مانده، معرفی اندیشه­ ها و صاحبان اندیشه و ایده که در مصدر امر خاصی نیستند، ولی نظاره ­گر وقایع اند و دلسوز نظام و جمهوریت نظام و مطلع  از آفات و معضلاتی هستند که دین و جمهوریت را همپای هم دچار خدشه می کند؛ از دیگر اهداف ماست که از این توانمندی ها بهره گیری بهینه صورت بپذیرد.

امید است که در کنار هم و با سعه­ ی صدر و ارتقای آستانه­ ی تحمل و مدارا و نیز حمایت معنوی، بتوانیم قدمی هرچند ناچیز در راه اعتلای مرز و بوم میهن عزیزمان برداریم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true