×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
باید منتظر جیره بندی باشیم

 سوءمدیریت منابع آبی باشد یا مصرف بالای شهروندان در مصرف آب یا حتی خشکی این سرزمین و کم بارشی ها، مساله ای که حالا بدیهی به نظر می رسد این است که وضعیت آب در این سرزمین و در تابستان پیش رو بحرانی است.

اما چه اتفاقی قرار است برایمان بیفتد؟

حمیدرضا کشفی، معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور اعلام کرده ۴۲درصد بارش ها کم شده، ذخیره سدها آب رفته، بیش از ۲۶۰ شهر با تنش آبی روبه رو هستند و قرار است ۷۰۰۰روستا با تانکر سیار، آبرسانی شوند! تفاوت کاهش بارش ها در برخی از کلانشهرها و استان ها هولناک است.

به عنوان مثال در سیستان وبلوچستان امسال تنها شاهد پنج میلی متر بارندگی هستیم در حالی که سال گذشته میزان بارندگی در این منطقه ۱۱۰ میلی متر بوده است. تنش های آبی محدود به شهرهای کوچک و روستاها هم نیست و برخی از شهرهای بزرگ هم در تابستان امسال با پیامدهای بی آبی روبه رو خواهند بود.

طبق برآوردهای صورت گرفته در تبریز، اصفهان، یزد، قزوین، بوشهر، زاهدان و جنوب فارس میزان تنش آبی بیشتر خواهد بود. با این شرایط جیره بندی آب در تابستان پیش رو از رگ گردن به ما نزدیک تر است، هرچند مسوولان آب وفاضلاب کشور می گویند هر کاری می کنند که به جیره بندی آب نرسند ازجمله فشارها را کم می کنند.

حمیدرضا کشفی می گوید: «قاعدتا در برخی از شهر ها برای جلوگیری از جیره بندی با تنظیم و مدیریت فشار این مساله را حل می کنیم. امسال هیچ برنامه ای برای جیره بندی در نظر گرفته نشده است و امیدواریم این اتفاق نیز نیفتد.»

تنش آبی که حالا ۲۶۰ شهر ایران با آن روبه روست مخصوص ایران نیست و نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان با آن مواجه هستند.

سازمان ملل تخمین می زند از ۱.۴میلیارد کیلومتر مکعب آب روی کره زمین، ۲۰۰هزار کیلومتر مکعب آن به عنوان آب شیرین برای مصارف انسان ها در دسترس است.

با این حساب بیش از یک ششم مردم در جهان در تنش آبی قرار دارند. معنای آن این است که این تعداد از جمعیت جهان به آب کافی و مناسب دسترسی ندارند. جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر با تنش آبی دست به گریبانند که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

طبق شاخص های علمی، یک کشور یا یک منطقه زمانی تحت تنش آبی قرار می گیرد که میزان منبع آب موجود برای هر نفر در یک سال، کمتر از ۱۰۰۰مترمکعب باشد. مقدار این سرانه اگر بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰مترمکعب باشد، انتظار کمبود آب دوره ای یا محدود می رود.

هر گاه یک کشور کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب آب به ازای هر نفر در سال منابع آبی داشته باشد، این کشور با کمبود آب و تنش شدید آبی مواجه خواهدشد.

منبع خبر : پیوند ایرانیان
true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true