×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
با سرزمین کهن شروع کنید!

پیوند ایرانیان: در شرایط بحرانی و در حالی که جهان در مقابل کرونا دست هایش را به نشانه ی تسلیم بالا برده است و هرگز در هیچ دوره ی تاریخی با چنین بلیه ی مشابهی مواجه نبوده و با توجه به رشد سرسام آور علم و تکنولوژی، و انتظاری که از علم نوین در برابر دفع و کنترل این عارضه می رفت؛ و متاسفانه تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است، به جز ناتوانی بشر در مقابل این پدیده ی سیاه، هیچ نام دیگری نمی توان یافت. در چنین اوضاعی، هنوز و تا اطلاع ثانوی در سراسر جهان، تنها توصیه ی ممکن و کاربردی، ماندن در خانه ها و پیشگیری شخصی و مراقبت دائمی است؛ چنان که از حداقل رفت و آمدهای سابق بر این، باید بهره برد و به ضرورت و دقت، کمتر از خانه ها بیرون رفت.
جهان این نکته را درک کرده است و ناگزیر به تن دادن به این دستور نانوشته است. اگر چه دولت های جهان هم از سر استیصال، ضمن تلاش و تقلا برای یافتن دارو و واکسن، هنوز به این مرتبه و مرحله نرسیده اند و آنها نیز طی دستورالعمل ها و بخشنامه ها و شیوه نامه ها، در خانه ماندن را مهم ترین توصیه ی ممکن می دانند. با این وصف، باید اذعان کرد در خانه ماندن، چندان هم که به نظر می رسد، ساده نیست! دامنه ی اختلافات خانوادگی و سطح تفاوت سلیقه ها و نگرش های اعضای خانواده، مشکلات و بحران های عاطفی تازه ای را رقم زده است. کافی است به بخش اخبار حوادث رسانه ها مراجعه کنیم! میزان و آستانه ی بردباری آدمیان کاهش یافته است و رغبت چندانی به تفریحات خانگی وجود ندارد. حتا کتاب خواندن، به عنوان عالی ترین تفریح آموزنده و ارزشمند، مایه ای صبر و بردباری و حوصله را می طلبد که در شرایط حبس خانگی و قرنطینه ی ناگزیر، این اتفاق هم کمی دشوار به نظر می رسد. در این شرایط، و با درک توانایی و بردباری آدمی در سراسر جهان، رسانه ها به صورت متفق القول، ساده ترین تفریح و فراهم ترین امکان ممکن یعنی تماشای فیلم و سریال و کارتون را پبشنهاد می کنند. چرا که تماشای تلویزیون، تقریبن فقط نیاز به باز بودن چشم دارد! و حتا خیلی نیازی به تجزیه تحلیل محتوایی و به کارگیری ذهن و مغز ندارد؛ آن چنان که فی المثل در خواندن و مطالعه ی کتاب به آن نیازمندیم. به همین دلیل است که به عنوان نمونه می شنویم و می خوانیم که در آمریکا که تقریبن شبکه و کانال رایگانی وجود ندارد، اکثر کانال ها و شبکه های تلویزیونی کابلی و ماهواره ای را رایگان می کنند. یا در اروپا نیز همین اتفاق می افتد و در ۲۴ ساعت شبانه روز، کانال ها و شبکه های تفریحی تلویزیونی و ماهواره ای در حال پخش رایگان فیلم و سریال و کارتون و فیلم های مستند و سرگرم کننده هستند.

 

 

در کشور ما نیز این امر اگر چه چندان جدی گرفته نشده، و هنوز صدا و سیما همان روال پیشاکرونا را دارد دنبال می کند و حجم عمده ی برنامه هایش یا سیاست زده است و یا گزینشی و هدف محور بر اساس نگرش های سیاسی؛ اما باید این تفکر جایگزین و ضرورت درک و اعمال آن را هر چه سریع تر دریابد و ممکن کند. در تمام سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، انبوهی از فیلم های سینمایی و سریال های خوب و سرگرم کننده و آموزنده و تاریخی و مستند تهیه شده است که بهترین زمان بازتکرار و بازپخش آن، همین ایام ناگزیر حبس خانگی و خودقرنطینگی کرونایی است. مردم هنوز مشتاقانه و با وجد از سریال های دلیران تنگستان و سربداران و هزاردستان و مثل آباد و خانه ی سبز و آرایشگاه زیبا و سردار جنگل و امیرکبیر و دهها سریال دیگر یاد می کنند. فراوانی بازپخش سریال های چینی و هنگ گنگی، مردم را از تلویزیون زده کرده است. سریال های درجه یک خارجی که با بهترین دوبله های ممکن از شبکه های صدا و سیما پخش می شد و هرگز مجال بازپخش نیافت؛ یا سریال هایی که همراه با یک مقدار حواشی غیرضروری و یا واکنش هایی ناشی از اهمال در گنجاندن برخی مسائل در بافت و ساختار آنها، به بوته ی فراموشی سپرده شده بود، وقت آن است دوباره با اعمال نظر کارشناسی و مراعات همه ی وجوه مختلف فرهنگی و احترام به تمام شهروندان این سرزمین کهن دوباره فرصت پخش بیابد. سریال های خارجی همچون جاده ی ابریشم یا مارکوپولو و میشل استروگف و یا سریال های ایرانی روزی روزگاری و یا سرزمین کهن که هزینه ی بسیاری هم برای ساخت و پرداخت آن از بودجه ی صدا و سیما هزینه شد، از این دست سریال هایی است که می تواند موجب آشتی دوباره ی مردم و صدا و سیما شود. صدا و سیما باید از حجم برنامه های میزگردی و تحلیلی و به طور عمده، جهت دار و یا سخنرانی ها و این مدل کلیشه های عادی شده در آن بکاهد و روی به سمت پخش برنامه های شاد و تفریحی و سرگرم کننده بیاورد. صدا و سیما باید در کنترل کرونا نقش کلیدی ایفا کند؛ و این مساله میسر نمی شود به جز با پخش برنامه هایی که مردم در نه با دستور و بخشنامه! که با طیب خاطر و رضامندی آنها و با ایجاد کشش و انگیزه و تشویق درونی آنها به پای صفحه ی تلویزیون نشستن، خود شاهد کاهش بیرون- روی مردم از خانه ها شود! بیایید با بازپخش سریال سرزمین کهن و حفظ نکاتی که موجب نرنجاندن مردم شود، بار دیگر مردم و صدا و سیما را با هم آشتی دهید! بیایید با دعوت دوباره از مجریانی که بین مردم محبوبیت دارند و به دلیل مخالفت با یدگاه های شخصی آنها از تلویزیون رانده شدند، بار دیگر میان مردم بروید و قلب آنها را تسخیر کنید! تجربه ی برنامه ی ۹۰ باید به شما درس بزرگی داده باشد. کینه توز نباشید. شما جزیی از مردم هستید و مردم ولی نعمت شما.
صدا و سیما متعلق به مردم است و باید وجاهت و اعتبار و جایگاه دهه ی شصت و هفتادش را دوباره احیا کند. صدا و سیما ، نبرد را در مقابل رسانه های اینترنتی باخته است. این ولقعیت را اگر پذیرفتیم، به خود می آییم و کاری می کنیم برای همیشه حذف نشویم. با مردم آشتی کنیم!

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true