×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
خوزستان خود زخم خورده بزرگ انتقال آب است

  تبعات و مشکلات انتقال آب از خوزستان که بدون هیچ مطالعه و تحقیق و مجوزی انجام گرفته با هیچ فاجعه جهانی قابل مقایسه نیست میلیونها نفر نخل ما تباه شده ، هزاران هزار بلوط چند هزار ساله ما بعلت انتقال آب در حال خراب شدن وبیماری و باغ و بستان های ما به کانون های فوق بحرانی ریزگرد تبدیل شده!  خوزستان قطعا با انتقال آب دریای کاسپین مخالف است و به صف ارگان های دولتی مخالف و نهادهای مردمی می پیوندد و هرگونه انتقال آب بدون طرح تحقیقاتی جامع برای منطقه مبدا و مقصد محکوم می کند
کارون بزرگ ما مهد تمدن ایران و زاینده رسانس های اولیه بشری به گندابی از فاضلاب تبدیل شده که همین گندابه   به خورد و شرب مردم می رسد ، انتقال آب از خزر به کویر یک طرح شکست خورده محیط زیستی می دانیم. چون وقتی پروژه‌ای را مورد ارزیابی محیط‌زیستی قرار می‌دهند، همه‌ابعادِ فیزیکی، محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی آن و آثارش بر سرزمین باید مورد بررسی قرارگیرد که در این طرح همانند انتقال آب خوزستان بدون ارزیابی لازم انجام گرفته است.

ما با انتقال آب خزر مخالفیم چون هر خوزستانی خود را در عمران و آبادانی کشور خود سهیم میداند لذا ما باید بدانیم که قرار است مطابق این دستور، ۲۰۰میلیون متر مکعب آب به سمنان انتقال یابد، اما با گذشت بیش از هفت سال از تصویب این تخصیص هنوز پرسش‌ها و ابهام‌های فراوانی بی‌پاسخ مانده است؛ از جمله اینکه دقیقاً چند درخت و از چه گونه‌هایی در چه مساحتی قربانی اجرای این طرح در هیرکانی خواهد شد؟
اینکه ورود سالانه ۶میلیون تن نمک به این دریاچه بسته، آیا برای توان زیست‌پالایی کاسپین خطرآفرین نخواهد بود؟ آیا از درآمد صیادی و کیفیت غذای آن گروه از ایرانیان که به آبزیان دریای خزر وابسته هستند، نمی‌کاهد؟ و آیا هزینه‌های درمان را افزایش نمی‌دهد؟

اصولاً برای استانی که هم‌اکنون سرانه آب در دسترس مردمش، بیشتر از میانگین کشوری است، راه‌های ارزان‌تری برای جبران کمبود آب شرب با تصحیح مدیریت مصرف، بازچرخانی آب، کاهش ضایعات بخش کشاورزی و مهار هدررفت از محل فرسودگی لوله‌های شهری وجود ندارد؟ و آیا انتقال آب به ارزش هرمترمکعب ۶۰هزار تومان می‌تواند در حوزه صنعت یا کشاورزی مقصد صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد؟

چگونه است که وقتی به دلیل کمبود اعتبار ۱۴میلیون نفر از ایرانیان در زیر خط مطلق فقر قرار گرفته و بخش قابل توجهی از هموطنان در بلوچستان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد از کمینه‌ی امکانات لازم معیشتی و رفاهی برخوردار نیستند، می‌خواهیم حدود ۲۰هزار میلیارد تومان خرج اجرای طرحی کنیم که در بهترین حالت، چندبرابرِ این رقم به بوم‌سازگان خزر و هیرکانی آسیب خواهد زد و میلیون‌ها تن خاک ارزشمند را نابود می‌سازد؟

لذا خوزستان چون استان گزندخورده و متضرر از این مشکل و انتقال آب رمقی در توان اقتصادی اش نگذاشته لذا با انتقال آب دریای کاسپین مخالف و این پروژه را ضد محیط زیست و فاقد ارزش اقتصادی لازم می داند

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true