×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
خوزستان یکی از فقیرترین استان‌های کشور به لحاظ تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است

  صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید تنها در کلانشهر اهواز ۱۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب از ۲۵ نقطه وارد کارون می‌شود و ۹۰ هزار مترمکعب فاضلاب نیز از طریق نهر مالح به این رودخانه می‌ریزد.

حقیقی‌پور گفت: “در شهر اهواز ۳۰۰ هزارمتر مکعب فاضلاب شبانه روز تولید می‌شود. از این مقدار ۲۵۰ هزار مترمکعب مستقیم وارد منابع آبی می‌شود و ۳۰ هزار متر مکعب در تصفیه‌خانه فاضلاب چنیبه در غرب و ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب به تصفیه خانه شرق اهواز می‌ریزد”.

قبل‌تر اعلام شده بود ۹۵ درصد فاضلاب اهواز به صورت خام از ۲۳ نقطه به رودخانه کارون تخلیه می‌شود.

به گفته حقیقی‌پور “در طول سال حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد پیکره آبی استان از جمله منابع آب زیرزمینی، رودخانه و تالاب‌ها می‌شود به همین دلیل خوزستان یکی از فقیرترین استان‌های کشور به لحاظ تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است”.

اواخر آذرماه امسال، سه ساعت بارش باران باعث جاری شدن سیل در خورستان بویژه شهر اهواز شد. در بعضی مناطق اهواز، فاضلاب وارد منازل مردم شد. نبود کانال های دفع آب‌های سطحی و بالا زدن فاضلاب از جمله مشکلات اهواز در مواجهه با سیل است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، شهروندان اهوازی در کل ایران پایین‎‌ترین سرانه بهره‌مندی از شبکه مدرن فاضلاب را دارند.

حقیقی پور گفت: تصفیه خانه شرق اهواز یک تصفیه خانه مدرن با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی است اما به دلیل عدم اجرای کلکتور های اصلی به طور کامل وارد مدار نشده اما از اوایل امسال طرحی را آغاز کردیم که بر مبنای آن بدون نیاز به وارد مدارشدن کلکتورهای اصلی امکان بهره برداری از آن وجود دارد.

مدیرعامل آبفای خوزستان یادآور شد: از گذشته تاکنون فاضلاب تولید شده در کوتاه ترین مسیر وارد رودخانه ها می شود با این تفاوت که سال‌ها پیش به دلیل بالا بودن دبی رودخانه، امکان خودپالایی رودخانه ها وجود داشت اما با افزایش حجم فاضلاب در حال حاضر این مکان فراهم نیست.

حقیقی پور یکی دیگر از دلایل بروز مشکل در دفع آبهای سطحی را عدم توجه به توپوگرافی شهر اهواز دانست.

وی یکی دیگر از مشکلات این شهر را تراکم فروشی بدون توجه به ظرفیت شبکه فاضلاب عنوان کرد و اظهار داشت: به طور نمونه در مناطق مختلف از جمله شهرک دانشگاه، کیانپارس و گلستان منازل ویلایی تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده‌اند در حالی که شبکه فاضلاب متناسب با آن توسعه نیافته است.

حقیقی پور ادامه داد: مطابق توپوگرافی اهواز ، زمین این شهر باتلاقی است و به همین دلیل دفع فاضلاب نیاز به کلکتورهایی با خطوط طولانی و استفاده از تکنولوژی هایی مانند سپرکوبی دارد که پرهزینه هستند.

وی در بخشی دیگر تصریح کرد: در استان خوزستان ۱۳ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب وجود دارد این در حالی است تنها ۶ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب داریم این بدان معنا است که در بسیاری نقاط که فاضلاب بالا می زند اصلا شبکه ای برای دفع فاضلاب وجود ندارد.

وی افزود: شرکت های آب و فاضلاب در نقاطی که هزینه دفع فاضلاب را از مشترکان می گیرند باید پاسخگوی مشکلات باشند اما در بسیاری مناطق که شاهد مشکلات فاضلاب هستیم اصلاً هزینه دفع فاضلاب گرفته نمی‌شود که مسجدسلیمان نمونه ای از این دست است یا در شهر دزفول تنها ۴۰ درصد از مشترکان هزینه دفع فاضلاب را پرداخت می کنند.

حقیقی پور می گوید: اهواز دارای ۲ هزار و ۳۰۰ هزار کیلومتر شبکه دفع فاضلاب است که یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این شبکه با عمر بالای ۵۰ سال دارای لوله هایی از جنس آزبست یا بتن هستند که پوشش داخلی ندارند و گازهای فاضلاب به مرور زمان باعث خوردگی این لوله ها شده به همین دلیل امکان لایروبی آنها وجود ندارد و هر لحظه ممکن است ریزش کنند.

مدیرعامل آبفای خوزستان توضیح داد: کلانشهری مانند اصفهان با ۵۱۰ هزار مشترک آب تنها ۴۰۰ مشترک غیر مجاز دارد اما اهواز با تعداد مشترکان کمتر دارای ۵۰ هزار مشترک غیر مجاز است، رقم مشترکان غیرمجاز در سایر شهرهای خوزستان ۲۰۰ هزار مشترک است.

وی افزود: حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می کنند که امکان ارائه خدمات توسط شرکت آب و فاضلاب به آنها وجود ندارد زیرا در این صورت سازمان بازرسی اجازه ورود به این مساله را دارد.

حقیقی پور گفت: اهواز پس از کلانشهر مشهد در رتبه دوم حاشیه‌نشینی قرار دارد اما شرایط اهواز به طور کامل با سایر کلانشهرها متفاوت است زیرا در اهواز مناطقی در مرکز شهر وجود دارند که رفتارهای حاشیه‌نشینی از خود بروز می دهند.

وی افزود: پس از مصوبه فروردین سال ۹۶ هیات دولت، یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر قرارداد اصلاح شبکه آب بسته شد که ۸۶۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده و تا پایان سال به یک هزار کیلومتر می‌رسد این در حالی است که تنها اعتبار سال اول پرداخت شده و بودجه سال دوم و سوم پرداخت نشده باقی مانده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: همچنین در حوزه فاضلاب نیز قرارداد اصلاح یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه بسته شده که تاکنون ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال را اجرا کردیم ،تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام پیشرفتی حدود ۸۰ درصدی دارند و تصفیه خانه فاضلاب شادگان تا پایان امسال وارد مدار می‌شود.

وی ادامه داد: درصد پرشدگی خطوط فاضلاب در بیشترین حالت ۷۰ درصد است و مابقی باید برای تخلیه گازها خالی باشد در حالی که به دلیل ورود روان آب ها به شبکه فاضلاب ناگزیر به باز کردن درب منهول ها شده‌ایم که امکان ورود زباله و نخاله و در نهایت پس زدگی فاضلاب وجود دارد.

وی افزود: قانون به طور مشخص و مستقیم شهرداری‌ها را مسئول دفع آب‌های سطحی کرده است، شرکت آب و فاضلاب نیز باید در زمان بارندگی نسبت به تقویت ایستگاه های پمپاژ، لایروبی شبکه و اصلاح نقاط ریزشی اقدام کنند.

حقیقی پور یادآور شد: از اواسط تابستان امسال هشدارهای لازم توسط وزارت نیرو، هواشناسی و ستاد مدیریت بحران در خصوص پاییز فوق نرمال خوزستان داده شده بود.

اوایل تابستان امسال اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد آبفای اهواز را به دلیل تخلیه فاضلاب به کارون به دادگاه معرفی می‌کند. این اتفاق در چند روز پیش نیز با طرح شکایت مدعی العموم خوزستان علیه شهرداری و ابفای اهواز در رسانه ها و افکار عمومی مطرح شد.

شرکت آب و فاضلاب اهواز سال هاست که اعلام کرده به سبب فقدان اعتبار نتوانسته طرح کاهش تخلیه آلودگی به رودخانه را اجرا کند.

قرار بود شرکت آبفا اهواز تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی را که حدود چهل درصد از فاضلاب اهواز از طریق آنها وارد رودخانه کارون می شود می‌شود، مهار کند. اهواز با مشکل کمبود تصفیه خانه فاضلاب مواجه است. ده سال پیش طرحی با عنوان “طرح جامع بازسازی فاضلاب اهواز” تصویب شد ولی بسیاری از بخش‌های اجرایی طرح هنوز پیمانکار ندارند. چون برای مشکل فاضلاب اهواز در بودجه امسال اعتباری اختصاص داده نشده ؛ دولت وعده داده مبلغی را از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true