×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دهدز، سوم شهریور ۹۹ و ماجرای آب

شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه، در بلندترین نقطه ی استان خوزستان، دروازه ی ورود به خوزستان از سمت چهارمحال بختیاری است. دهدز با داشتن روستاهای متعدد و طبیعت زیبا، دریاچه پشت سد کارون۳ و نقاط گردشگری بسیار متنوع در خوزستان شناخته می شود.
مساله ی تاسف بار اما، کم آبی و سختی زندگی مردم در این شهر کوچک، با وجود مجاورت در کنار سد عظیم کارون ۳ است. مشکل اساسی، یک مساله ی در ظاهر طبیعی است که به دلیل شیب و برتری دهدز نسبت به سد مجاور است که امکان برداشت آب از سد را با دشواری همراه کرده است.
در واقع بالغ بر ۱۱۰۰۰ روستایی به لطف احداث سد کارون ۳ آواره شدند و روستاهای آنان با تمام آثار باستانی و قدیمی و تاسیسات و سازه ها و مدارس و غیره و غیره، به زیر آب رفت و در این میان، چنان که باید و شاید، این خسارت بزرگ هرگز جبران نشد. اتفاقی که بعنوان نمونه پس از احداث سد گتوند نیز به عینه اتفاق افتاد و هنوز مشکلات روستاییانی که روستاهایشان به زیر آب رفت، هنوز به تمامی حل و فصل نشده است. دهدز از بلعیده شدن توسط دهان گشاده ی سد، به ظاهر در امان ماند، اما هرگز نتوانست از خوان گسترده ی سد کارون ۳ به سهولت کام تشنه اش را سیراب کند!
دهدز یک موقعیت شگفت انگیز دارد. فاصله ی زیادی با حجم انبوهی از آب ذخیره شده پشت سد کارون ۳ ندارد، ولی به نقل از مسوولان این بخش و از زبان خود اهالی می شنویم در طول شبانه روز، گاه بیش از ۶ ساعت، آب شرب ندارد!
امروز دوشنبه ۳ شهریور ۹۹ به مناسبت هفته ی دولت چهار طرح آبرسانی در بخش دهدز به بهره برداری رسید. طرح هایی که امید می رود، به زودی مشکل و زخم دیرینه ی این بخش ترمیم شود و مردم بردبار و صبور دهدز، طعم شیرین خدمت رسانی مسوولان را بچشند.
صادق حقیقی پور، مدیرعامل آبفای خوزستان در همین رابطه می گوید: به منظور افزایش پایداری شبکه آب آشامیدنی در دهدز عملیات اصلاح شبکه آب به طول ۱۴ کیلومتر در این شهرستان اجرا شد . در همین راستا ۶۰۰ فقره انشعاب برای مشترکین آبفا در دهدز نصب شده که به مناسبت هفته ی دولت به بهره برداری رسیده است.
حقیقی پور با اشاره به اجرای بیش از ۳۳ کیلومتر اصلاح شبکه از سال ۹۰ تا کنون در دهدز می افزاید: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۱۹ کیلومتر دیگر در این منطق اصلاح شبکه می شود و مشکل کم آبی این شهرستان مرتفع خواهد شد.
حقیقی پور با بیان اینکه ۲ مخزن ذخیره ی آب با گنجایش بیش از دوهزار متر مکعب در دهدز احداث شده است، افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است.
در مراسم افتتاحیه ی این طرح، مسوولان شهری دهدز و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان و فرماندار ایذه حضور داشتند.
باید از مطالبه گری منصفانه و در عین حال پیگیر و موثر تعدادی از اهالی خوش فکر و بردبار دهدز و روستاهای قلعه سرد و غیره نیز یاد کرد، که بهترین شیوه برای دست یافتن به اهداف و احقاق حق اهالی هر منطقه است. موضوعی که در یک تعامل کارساز و مفید، موجب دلگرمی مردم و نیز تشویق مسوولان به خدمت رسانی بیشتر می شود.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true