×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
روز ملی کارون باید در تقویم کشور ثبت شود!

کارون شریان رنسانس های اولیه بشر ، مادر تمدن های ایران زمین ، شاهرگ حیات و آب َش رب‎النوع زیبایی هاست.
شهرها و روستاهای اطراف کارون را شهرهای ارم مانند می نامند. در اوایل اسلام نام دجیل به معنای دجله مانند یا دجله کوچک نام گرفته بود
عیلامی ها از اولین تمدن در خوزستان بسیار مراقب نظم هیدرولیکی سرزمین های خود بودند آنها بعلت استفاده از مهندسی آب، مدیریت سدهای پیچیده، ساخت کانال‎ها و مخازنی که زندگی در خوزستان را ممکن می‎کرد به امپراتوری های آب شهرت داشتند(ویتفوگل ، دانشمند آلمانی که اولین بار مفهوم امپراتوری هیدرولیک را توسعه داد )
اهمیت کارون از ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۶ برای دنیا با نظریه رز بر سر زبانها افتاده و هم اکنون نگاه جهانیان به زاگرس و کارون است.
جفری رز ، باستان شناس و محقق دانشگاه بیرمنگام در انگلستان ، بر حسب نظریه باستانی خود اعتقاد دارد که زاگرس میزبان انسانهای اولیه ما قبل از تاریخ با قدمتی ٧۵ هزار تا ١٠٠ هزار سال پیش است.
سالها پیش. فرضیه رز “شخصیت های جدید و اساسی” را به تاریخ بشری خاور میانه معرفی می کند و نشان می دهد که انسان ها ممکن است هزاران سال قبل از تصور مدل های فعلی مهاجرت ، شهرک های دائمی در منطقه برقرار کرده باشند.
داده های تاریخی سطح دریا نشان می دهد که پیش از وقوع سیل ( طوفان نوح)، حوضه خلیج فارس از حدود ۷۵۰۰۰ سال پیش بالاتر از آب بوده است. و این می توانست یک پناهگاه ایده آل از بیابان های سخت اطراف آن باشد ، با آب شیرین که توسط رودخانه های دجله ، فرات ، کارون و وادی باتون و همچنین چشمه های زیرزمینی تهیه شده است.
رز اعتقاد دارد که ؛ ژنومهای ماقبل تاریخ نخستین کشاورزان جهان در کوههای زاگرس ، اجساد نوسنگی مختلفی را برای اروپایی ها و آسیایی های جنوبی نشان می دهد
حال که کارون زاینده تمدن اولیه بشر و زایشگاه فرهنگ و تعامل و قدرت و تاریخ است.
حال که نگاههای بشر به زاگرس و کارون افتاده به جاست که در تقویم کشور یک روز ملی به نام کارون باشد.
فراموش نکنیم که کارون جان ، فرهنگ ، هویت، ادب ، غیرت و نشانه اعتبار و تاریخ و تمام زندگی خوزستان است و با نابودی کارون همه چیز خوزستان از بین می رود.

 

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true