×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تکلیف مردم خوزستان چیست؟!

ده بار است که مردم خوزستان آمال و آرزوهای خود برای داشتن حداقل رفاه و آسایش را در طبق اخلاص قرار داده و به منتخبین خود در مجلس شورای اسلامی سپرده اند. اما هر بار که گذشت سرخورده و مایوس فقط ناظر پیشرفت سایر استانها و در جا زدن خود بوده اند.
کم کم سوالی در اذهان شکل گرفته است :
آیا می توان به امید نمایندگان نشست و اصولا کارکرد مجلس و وقایعی که در آن می گذرد ظرفیت حل معضلات انباشته شهروندان را دارد.
تجربه جهانی نشان داده که امور شهری اعم از تامین آب، برق، گاز ، مخابرات و سایر اقلام رفاهی باید به یک متولی سپرده شود. البته انتخاب این متولی تحت عنوان شهردار یا هر مقام دیگر با رای مستقیم مردم بدون دخالت ارکان قدرت صورت پذیرفته تا متولی در قبال عملکرد خود و تیم اجرائیش پاسخگوی توقعات رای دهندگان باشد و زمینه ای بر لوث مسئولیتها بوجود نیاید.
در واقع حل مشکلات استان از مسیر مجلس نمی گذرد بلکه راه خروج از این سردرگمی ، رای مستقیم مردم و انتخاب اصلح ترین شهرداران ، فرمانداران و استاندار و بکار گماردن آنها با نظارت نهادهای مردمی خواهد بود.
در واقع کلید حل مشکلات این است که فعالین و متفکرین اجتماعی با همفکری و سنجش شیوه اداره موثر شهر و استان را تدوین و از مجاری قانونی تصویب آن را میسر نمایند. در این شیوه اداره استان باید جایگاه دانشگاهها ، دستگاههای اجرائی و قضائی و نقش ائمه جمعه بطور شفاف مشخص گردد. در این راستا بودجه امور شهری و رفاهی مطمئنا از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی و سهم از درآمد نفت ، معادن ، مالیاتها و خدمات در کنار جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اخذ وام های بلند مدت و کوتاه مدت و سایر منابع قابل تامین خواهد بود.
مخلص کلام اینکه ما در استان خوزستان ده بار نتیجه توسل به نمایندگان و شیوه اداره فعلی را دیده و بطور حتم از دل این شیوه ، رفاه و آسایش بیرون نمی آید و تعویض نمایندگان مجلس نیز اثری بر بهبود شرایط استان نداشته و نخواهد داشت.
چاره کار مطالبه و تمرکز عمومی بر روی انتخابی نمودن استاندار ، فرمانداران و شهرداران با رای مستقیم مردم بوده و چارچوب شیوه نوین باید حداقل دارای چهار بخش به شرح ذیل باشد:
۱٫ مجمعی از منتخبین نهادهای مردمی و صنفی با مسئولیت ایجاد گفتمان وتعیین چارچوب های کلی نظام نوین اداره استان بمنظور تامین منافع تمامی اقشار
۲٫ مجلس استانی که میتواند از جمع اعضای شوراهای شهر و روستا تشکیل و وظیفه اش تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان و نظارت بر اجرای امور استانی و شهرستانی خواهد بود
۳٫ ساختار اجرائی ذیربط استاندار، فرمانداران و شهرداران و تیم های کاری آنها که در یک برنامه پنج ساله توسعه استان را پیگیری و در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند
۴٫ نهادی که مسئولیت مستندسازی روشها و نتایج عملکردها برای ارائه به ارکان سه گانه فوق را داشته باشد
البته طرح اولیه اداره استان باید با مشارکت صاحبنظران و طی سلسله جلسات جدی و کارشناسی تنظیم گردد و بنظر میرسد حرکت در این مسیر می تواند از یک طرف نقطه شروعی باشد برای پاسخگو نمودن ارکان اجرائی در مقابل خواستهای مردم و از طرف دیگر فعالین اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و علمی استان را به یک تکاپوی جدی برای دیدن مشکلات و ارائه راهکارهای نوین وادار سازد.
امیدواریم قاطبه مردم و متفکران استان تمرکز خود را به جای انتخاب نمایندگان مجلس به انتخاب استاندار، فرمانداران و شهرداران با رای مستقیم مردم معطوف نمایند. مطمئنا در یک دوره پنج ساله ثمرات این نگاه جدید به اداره استان بر همگان معلوم خواهد شد و ان شا اله راهی خواهد بود برای برون رفت از بحرانهای عمیق فعلی در استان زرخیز و جا مانده از توسعه ما.*

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true