×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
به دنبال تخصیص ۵۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه پساب اهواز هستیم

صادق حقیقی پور، مدیرعامل آبفای خوزستان با بیان این مطلب، افزود: این ۵۰ میلیون یورو همان اعتبار تخصیص داده شده برای فاضلاب اهواز توسط مقام معظم رهبری است. این اعتبار بیشتر برای اجرای کلکتورها است تا از ورود فاضلاب به آب کارون جلوگیری شود. ورود فاضلاب به کارون ۵۰ درصد کاهش می یابد. طرح جامع سال ۹۲ اجرایی می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه و در رابطه با تخصیص ۵۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه پساب اهواز در سال جاری گفت: زمانی که سازمان برنامه و بودجه اعتباری را برای پروژه ای ابلاغ می کند تا نقدینگی و تخصیص بودجه مقداری زمان می برد و در حال حاضر به احتمال خیلی زیاد ۴۸ درصد مبلغ ۵۰ میلیون یورو یعنی ۲۷۰ میلیارد تومان در حساب شرکت قرار دارد اما ما این مبلغ را قبول نداریم و اختلافاتی در تبدیل یورو به ریال وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

صادق حقیقی پور با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون یورو در سال جاری و ۵۰ میلیون دیگر در سال آینده برای فاضلاب اهواز اختصاص داده شده است، افزود: این ۴۸ درصد را با قیمت یوروی ۱۰، ۱۲ هزار تومان محاسبه کرده اند در حالی که بانک مرکزی یورو را ۲۰ هزار تومان اعلام می کند و در بازار نیمایی ۲۳ هزار تومان است و باید دید برچه مبنایی این قیمت یورو را در نظر گرفته اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه این ۵۰ میلیون یورو همان اعتبار تخصیص داده شده برای فاضلاب اهواز توسط مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: توقع داریم حداقل هزار میلیارد تومان به ما تعلق گیرد اما قرار است ۵۶۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار گیرد.

ورود فاضلاب به کارون ۵۰ درصد کاهش می یابد

حقیقی پور خاطرنشان کرد: این بودجه برای اجرای کلکتور، بهسازی و توسعه ایستگاه های پمپاژ در اهواز صرف می شود، قرار است ۱۰ ایستگاه پمپاژ جدید و ۶۰ کلکتور اجرا شود همچنین ۱۳ ایستگاه پمپاژ فرسوده نیز بهسازی شوند که با اجرای این کار حدود ۸۰ منهول پمپ حذف می شوند و در پی آن ورود فاضلاب به رودخانه ی کارون ۵۰ درصد کاهش می یابد. وی ادامه داد: سعی می کنیم تا پایان شهریور ماه عملیات اجرایی این پروژه شروع شود که تکمیل آن حداقل ۲ سال زمان می برد.

این اعتبار بیشتر برای اجرای کلکتورها است تا از ورود فاضلاب به آب کارون جلوگیری شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تاکید کرد: به طور کلی این اعتبار بیشتر برای اجرای کلکتورها است تا از ورود فاضلاب به آب کارون جلوگیری شود زیرا ما چند مساله ی اصلی داریم؛ یکی ورود فاضلاب به داخل کارون، دیگری تعداد بالای منهول پمپ ها که باعث می شود سطح فاضلاب همیشه بالا باشد و با کوچکترین اتفاقی فاضلاب در خیابان ها سرریز شود که ما باید کلکتورها را اجرا کنیم تا تعداد منهول پمپ ها کاهش یابد و از پس زدگی فاضلاب جلوگیری کنیم همچنین ایستگاه های پمپاژ اجرا شود که فاضلاب را از سمت رودخانه به تصفیه خانه منتقل کنیم.

حقیقی پور با اشاره به اینکه برنامه داریم با ۵۰ میلیون یوروی اول بتوانیم حدود ۸۰ منهول پمپ را حذف کنیم تا کمتر پس زدگی فاضلاب را داشته باشیم، افزود: اینکه حتی در فصل تابستان و بدون بارندگی هم پس زدگی فاضلاب وجود دارد به دلیل منهول پمپ های غیراستاندارد و خراب است زیرا به دلیل ناقص بودن طرح جامع شهری دفع فاضلاب در برخی نقاط مجبوریم ضعف ها را با منهول پمپ جبران کنیم که این دچار مشکلاتی می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این پروژه تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز در حال طی شدن مراحل آخر فاینانس است که ما فقط مجری این طرح هستیم و ممکن است بنده با برخی موضوعات آن مخالف باشم اما طرحی که حدود ۴۰ درصد آن اجرا شده صلاح نیست تغییراتی داشته باشد.

طرح جامع سال ۹۲ اجرایی می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اذعان داشت: ما در وزارت نیرو به یک جمع بندی رسیده ایم که همین طرح جامع که آخرین بازنگری آن سال ۹۲ بوده اجرا شود اما در این سال ها ممکن است ایده های جدیدی نیز وجود داشته باشد اما از آن جایی که با اعتبارات بانک جهانی بسیاری از شبکه اجرا شده دست ما برای تغییرات اصلی بسته است.

حقیقی پور با اشاره به برخی انتقادها به جانمایی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز خاطرنشان کرد: طرح فاضلاب اهواز سال ۱۳۷۵ تصویب شد که در سال های ۸۲ و ۹۲ بازنگری شد اما المان های اصلی از جمله جانمایی تصفیه خانه را نتوانستند تغییر دهند البته در آن زمان که تصفیه خانه جانمایی شد در آن منطقه ساخت و ساز نبوده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true