×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
زینک ۴۰ درصد گران‌تر شد

      بهای زینک در مقایسه با یک ماه و نیم گذشته حدود ۴۰ درصد در بازار افزایش قیمت داشته است و اکنون به قیمت ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
زینک ۴۰ درصد گران‌تر شدغلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به افزایش قیمت زینک در بازار گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته هر ورق زینک در بازار به قیمت ۲۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شد اما در حال حاضر بهای این کالا به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان و برخی زینک‌های کم‌کیفیت تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.
 وی افزود: این افزایش قیمت درحالی رخ داده است که فروش کنونی زینک از موجودی‌های انبارها انجام می شود و هنوز جنس جدیدی وارد بازار نشده است که به تناسب نوسان نرخ ارز بهای آن بالا رفته باشد.

شجاع با بیان اینکه نوسان قیمت زینک مشکلات زیادی برای لیتوگرافان ایجاد کرده است، عنوان کرد: لیتوگرافان به‌عنوان بخشی از تولیدکنندگان کشور نیازمند زینک هستند و این کالای استراتژیک باید با قیمت مناسب میان آن‌ها توزیع شود تا در قیمت نهایی کتاب و سایر محصولات شاید افزایش قیمت زیادی نباشیم.

وی همچنین به توزیع زینک در تعاونی لیتوگرافان اشاره کرد و گفت: اکنون زینک چینی درجه یک که به امریکا و اروپا صادر می‌شود، به قیمت ۲۵ هزار تومان برای اعضای تعاونی توزیع می‌شود و تا مدتی موجودی خواهیم داشت.

شجاع تاکید کرد: البته ما سه ماه قبل هم ثبت‌سفارش کردیم اما در بروکراسی اداری باقی ماند و باطل شد و مجددا ثبت‌سفارش کرده‌ایم؛ ولی با وجود اینکه هیچ نوع ارز دولتی و نیمایی نخواستیم، هنوز جوابی از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قصد داریم زینک‌ها را با ارز اشخاص یعنی ارز آزاد به کشور وارد کنیم، افزود: چند نرخی بودن قیمت ارز یکی از دلایل اصلی طولانی شدن روند ثبت‌سفارش‌ها شده است و تک‌نرخی شدن ارز به غیر از برای مواد غذایی و دارو می‌تواند تا حد زیادی به مشکلات ثبت‌سفارش‌ها سامان بدهد.

به گفته شجاع، چند نرخی بودن ارز موجب شده است که در کار تولید کارشکنی شود و صنایع کوچک و خرد آسیب ببینند زیرا اغلب آن‌ها منتظر مواد اولیه هستند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز کشور را تولید کنند اما مشکلاتی از این قبیل مانع فعالیت آن‌ها شده است.

منبع خبر : ایبنا
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true