×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مردم ایذه و دهدز منتظر آب از سرشاخه‌های کارون نباشند/ جمع‌آوری لوله‌های انتقال آب

 

در پی  خبری به نقل از خبرگزاری  ایلنا مبنی  بر  جمع‌آوری لوله‌های انتقال آب به دشت‌های ایذه و باغملک  به شکل وسیعی در فضای مجازی  به این خبر پرداخته شد و باعث ایجاد واکنش‌هایی از جانب نماینده‌ی سابق شهرهای ایذه و باغ‌ملک و همچنین انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان و مردمی که هنوز در حسرت آب کارون مانده‌اند، و نیز واکنش مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان  شد.

در پی تماس خبرنگار ایلنا با خادمی نماینده‌ سابق شهرهای ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، وی گفت: با توجه به اینکه ما برای احقاق حقآبه طی ماه‌ها تلاش، خون‌دل‌های فراوانی خوردیم، این خبر ناراحت‌کننده است و جای تأسف دارد. بخصوص اینکه برای این موضوع کلنجارهایی با رئیس‌جمهور و دولت و وزیر نیرو داشتیم . خادمی افزود: در باب حق آبه باید به عرض مردم برسانیم که بعد از سال‌ها توانستیم مجوز۱۲،۵مترمکعب در ثانیه حقابه برای آب شرب و کشاورزی شهرهای ایذه و باغملک را دریافت کنیم، ضمن اینکه قرار بود مقداری از شرب همین آب به مناطق هفتکل و رامهرمز هم تخصیص داده شود. ما خبر تعطیلی پروژه را  هفته‌ی گذشته شنیدیم. می گویند وزارت نیرو دستور تعطیلی پروژه را داده است. متأسفانه مافیای آب دست از سر کارون بر نمی‌دارد و تلاش‌ها برای انتقال آب برای مصارف شرکت‌های آب بر، کشاورزی و بازی‌های آبی در استان‌های مرکزی در این تعطیلی کرونایی بی‌تأثیر نبوده است. خادمی  در ادامه گفت: هرگونه خطری که حقابه ی ایذه و باغملک را تهدید کند، بزرگ‌ترین ظلمی خواهد بود که به مردم این منطقه شده است و مطالبه گری مردم ‌این نواحی نباید اجازه دهد تا تلاش‌های ما به زمین بماند.

در همین خصوصی، هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان نیز به بهنام رضایی  خبرنگار ایلنا، گفت: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان باید در خصوص شائبه جمع‌آوری لوله‌های طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک توضیح دهد. هرچند نامه‌ی منتشرشده از سوی کارفرما (به ادعای پیمانکار) مستند به نامه‌های شماره ۳۴۰۰/۱۰۷۶۹۳مورخه۳/۴/۹۸و ۳۴۰۰/۱۱۳۸۰۱ مورخه ۳/۴/۹۹ گویای عزم سازمان برای این اقدام می‌باشد. کیانی افزود: بعد از کلنگ زنی طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک، نه‌تنها امیدها برای پایان رنج ۳۰ ساله‌ی جیره‌بندی آب مردم این دو شهرستان افزایش یافت، بلکه انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نیز برای تأمین حقآبه تالاب‌های میانگران و بندون، مطالعه و به شکل جدی این مهم را پیگیری نمودند که با این وضعیت نه‌تنها سازمان آب و برق باید توضیح داده و شفاف‌سازی کند، بلکه باید بابت سال‌ها برداشت بی‌رویه و غیر کارشناسی منابع آب زیرزمینی دشت‌های ایذه پاسخگو باشد.

وی گفت: کمیته‌ی آمایش و ارزیابی با همکاری کمیته حقوقی انجمن در حال تدوین پرونده‌ای هستند تا دستگاه‌های مسبب خشکانیدن تالاب بندون را مشخص نموده و پیگیری‌های قضایی در این زمینه را انجام دهند. کیانی ادامه داد: بزرگ‌ترین دروغ سال ۹۹ از سوی مسئولین، عدم داشتن پول برای طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک است! چرا که طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای مانند بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ و خرسان که تداوم حیات رودخانه بزرگ کارون و همه زیستمندان آن را به مخاطره انداخته‌اند، در حال اجرا هستند و منابع مالی آن تأمین شده است. پس برای طرح آب‌رسانی و تأمین آب دشت‌ها و شهرهای ایذه و باغملک هم پول هست ولی دولت و سازمان آب و برق اراده‌ای برای این مهم ندارد.وی گفت: چنین اقدامی از سوی سازمان آب و برق و پیمانکار پروژه، پیامدهای اجتماعی و نارضایتی و ناامیدی را در پی خواهد داشت و مسئولان باید از این اقدامات غیر کارشناسانه و قلدرمآبانه جلوگیری کنند.این فعال محیط‌زیست، افزود: امیدواریم با جدی شدن طرح تحقیق و تفحص در خصوص سازمان آب و برق که در مجلس در جریان است، مدیران اسبق این سازمان پاسخگوی پرسش‌های اساسی در محکمه افکار عمومی و مردم خوزستان باشند.

در همین رابطه، خبرنگار ایلنا چندین‌بار با مدیرعامل سازمان آب و برق تماس گرفت ولی پاسخی از این مسئول دریافت نکرد.

ولی در ادامه ی  همین خبر و واکنش های  بسیاری که در فضای  مجازی  و رسانه ها  و پایگاه های  خبری صورت گرفت، صدای هم میهن  نظر دکتر حقیقی پور، مدیرکل  آب و فاضلاب استان خوزستان که این روزها  به شدت پیگیر  حل مشکل بی آب ی و کم آبی  منطقه ی  غیزانیه در خوزستان است را جویا شد.
دکتر حقیقی پور در این رابطه می گوید: این پروژه مربوط به طرح جامع تامین آب شرب منطقه شمال شرق استان و آبیاری به اراضی کشاورزی دشت ایذه و باغملک به کارفرمایی سازمان آب و برق است  که به دلیل عدم تحقق فاینانس، پروژه تجدید مناقصه شده است. و بدیهی است  به دلیل به مشکل خوردن این پروژه برای تامین آب شرب پایدار این مناطق باید طرح های دیگری که هزینه ی کمتری دارد در کوتاه مدت و میان مدت اجرا شود. مثل تامین آب شهر و روستاهای دهدز از محل روستای رکعت از دریاچه سد کارون ۳.

مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان در خصوص جمع آوری  لوله های  آب از این منطقه نیز معتقد است: در ارتباط با جمع آوری لوله ها هم چون احتمالا قرداد قبلی خاتمه یافته است لذا پیمانکار نسبت به برچیدن کارگاه اقدام کرده است و طبیعتا باید پیمانکار جدید کارگاه جدیدی تجهیز نماید.

 

 

 

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true