×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تقابل یا تعامل فرهنگ ها در خوزستان

 به استناد آیات قرآن ما انسان ها برابر و یکسان آفریده شده ایم و اگر قوم و قبیله و اختلاف رنگ و زبانی هست برای شنایی بین اقوام است و هیچ انسانی از دیگر انسان ها برتری ندارد و بیگانه نیست مگر اینکه از فردی حرکات و رفتارهای ناپسندی دیده شود که خلاف روح انسانیت باشد.این یک مفهوم بزرگ هویت ساز و انسانی است که برای داشتن یک زندگی خوب و با معنا باید بدان تکیه کرد.اما فرهنگ چیست؟

آیا فرهنگ ادبیات،موسیقی،فلسفه و متون علمی است یا فرهنگ نحوه و سبک و روش زندگی روزمره مردم است؟

بی شک  می توان گفت فرهنگ همان روش زندگی روزمره مردمان یک خانوار،شهر،استان یا کشور است که در این تعریف مولفه های مختلفی با توجه به قومیت ها و جغرافیا و ادیان و بیشینه تاریخی و…. تاثیرگذارند. قطعاً روش و سبک زندگی ادیان و اقوام و استان های مختلف ایران با هم تفاوت هایی دارند.

اما آیا این تفاوت ها می توانند در راستای هم یا در تقابل هم باشند.

در استانی مانند خوزستان که تنوع بالایی از قومیت ها را دارد آیا این تنوع عاملی برای غنای فرهنگی و پیشرفت و تعالی استان است و یا عامل و مانعی برای رشد و توسعه استان شده است؟ سوال اساسی دیگر این است که چرا این روزها موضوع قومیت بیشتر از گذشته پررنگ شده است و در مسایل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و… رقابت بین اقوام را سبب گردیده است؟

آیا در تاریخ چند صد ساله مردم خوزستان که اتفاقا ریشه در تمدن بزرگ ایرانی- اسلامی دارند موارد مشابهی دیده شده است یا در سال های اخیر است که به چنین موضوع هایی برخورده ایم.

تنوع قومیت ها در خوزستان واقعیتی است که وجود دارد و این تنوع بالای قومیتی در استان در کل کشور مثال زدنی است و کمتر استانی را در ایران وجود دارد که چنین ترکیبی را در خود جای داده باشد. اتفاقاً در دنیای مدرن امروز تنوع فرهنگی حاصل از قومیت ها را بعنوان نقطه قوت تلقی می نمایند.

قومیت ها می توانند در تعامل با یکدیگر موجب غنای هم گردیده و در دنیای مدرن امروز در صنایعی مانند جذب توریسم و بازتولید انواع سبک های زندگی نقش آفرین باشند.

از عوامل مهم در همزیستی مسالمت آمیز اقوام داشتن روابط صحیح فرهنگی است که باید توسط افراد شاخص و تاثیرگذار اقوام تقویت گردد،منظور از افراد شاخص افراد توسعه یافته ای هستند که به دور از تعصب های قومی، هویت انسانی، ملی و استانی برای آنان مهم باشد و تنها مایه برتری افراد را تقوی الهی بدانند – میزان و سنجش تقوی افراد توسط هیچ فرد و رگوهی میسر نیست مگر حضرت باریتعالی- پس در بهترین پیش فرض ها باید احترام متقابل به قومیت ها در دستور کار و گفتار و آموزش ها و مراودات افراد نخبه و تاثیر گذار محلی و قومی قرار گیرد تا بتوان نسل نو را به دور از هر گونه شائبه و اختلاف پرورش داد و تخم های لق اختلاف را برچید و به جای آن مودت و مهربانی را پایه ریزی کرد.

افراد شاخص اقوام باید موضوع منافع مشترک استان و تعالی و پیشرفت کل اقوام را در دستور کار قرار دهند زیرا اگر کل واحد آسیب ببیند و قرار باشد استان از مواهبی مانند مدیریت کلان قوی و یا داشتن نماینده هایی شایسته و لایق و در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امور شهری و روستایی و زیرساخت ها ضعیف باشد قطعاً کل مردم استان ضرر خواهند کرد.

     متاسفانه در سال های اخیر افرادی با اغراض منفعت طلبانه جهت کسب موقعیت های شخصی یا گروهی و محفلی دست به تخریب روابط صحیح بین اقوام زده اند.چنین افرادی جهت کسب کرسی های مدیریتی یا نمایندگی دست به شایعه پراکنی اختلاف های دروغین زده اند و ذهن مردم قوم و کوچه و خیابان را نسبت به هم مکدر کرده اند. و از این طریق توانسته اند برای خود جایگاهی دست و پا کنند که در آن جایگاه هیچ وقت برای قوم و هم تبار های خود هم کاری از پیش نبرده اند و تجربه و تاریخ دو دهه گذشته نشان می دهد فقط و فقط منافع شخصی و محفلی خود را مد نظر داشته اند. است.  

اما برای برون رفت از وضعیت حاکم وظیفه نخبگان اقوام و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی است که باید با روشنگری مردم را مطلع نمایند و مردم را هوشیار نمایند که تنها راه تعالی و پیشرفت استان در مثابه یک کل فرهنگی و باید احترام به تمامی اقوام در راس امور قرار گیرد و  تنها از راه احترام و ارتباط صحیح راه تعالی و پیشرفت هموار خواهد شد.

مگر نه بدلیل اختلاف های فی مابین نگاه مرکز مدیریت کشور به استان در حد حداقلی باقی خواهد ماند و با ادامه رویه های فعلی روی وضعیت فرهنگی-اجتماعی استان حساب ویژه ای باز نخواهند کرد و در چنی شرایطی قطعا منافع کل استان پایمال خواهد گردید و حتی افراد شایسته و لایق از هر قومیتی در کل کشور پیشرفت نخواهند کرد و حتی بدتر از آن با به کارگیری مدیران غیر بومی شاید منافعی از استان که باید در اختیار مردم منطقه باشد به خارج از استان سرازیر و خواهد شد،نمونه بارز آن به کارگیری هزاران نیروی غیر بومی در صنایع مخلتف،به کارگیری شرکت های پیمانکاری و مشاروه ای غیر بومی و خریدهای غیر ضرور شرکت ها و…. از خارج از استان است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true